23948sdkhjf

Samskip bestiller containerskibe, der skal sejle på hydrogen

Med to nye brændselscelleskibe tager Samskip hul på fremtidens grønne transport og forbereder sig på autonom containerdrift

Samskip har underskrevet en kontrakt med et indisk værft om at bygge to containerskibe, der skal sejle på brint og brændselsceller mellem Oslo og Nederlandene.

Brint vil bruges både som komprimeret eller flydende og som brændselsceller, der er placeret på agterdækket. Skibene skal bygges på Cochin Shipyard i Indien, oplyser værftet på sin hjemmeside.

Samskip går efter en 90 pct. reduktion af CO2-emissioner

Bestillingen er første del af et ambitiøst projekt om at have autonom, fjernstyret grøn rutefart mellem Norge og Nordeuropa. Til formålet har Samskip allerede fået en del støtte til understøttelse af den grønne omstilling,

De autonome muligheder er dog i første omgang lagt til side, til fordel for at sikre, at containerskibene klarer udfordringerne med brug af brint som fremdrivningsmiddel.

- At gøre fartøjet autonomt eller fjernstyret vil være trin 2. Selvom vi under nybygningen vil forberede fysiske arrangementer såsom kabelkanaler, skotgennemføringer, mastekonfiguration etc til at montere autonomt udstyr, såsom kameraer og radarer, men det vil først blive gjort på et senere tidspunkt, forklarer Erik Hofmeester Head of Vessel Management hos Nav-Tech til Søfart. Selskabet står sammen med Naval Dynamics for design af de nye containerskibe.

- Lige nu er fuld fokus på brintdelen, men faktisk er tanken at kombinere en "grøn korridor" med en "autonom korridor" mellem Holland og Norge, men på et senere tidspunkt - i intervallet 3-5 år efter levering, uddyber Hofmeester til Søfart.

Ifølge tu.no er projektet allerede tildelt 148,6 millioner NOK i støtte fra den grønne innovationsfond Enova til at bygge de to første containerskibe, der bruger brint som brændstof. 

Ifølge værftet i Indien skal det første skib leveres i tredje kvartal 2025 og skib nummer to få måneder senere. Hver af dem kan tage 365 40-fods containere.

Skibene bliver udstyret dieselgeneratorer som backup og rækkeviddeforlængere. Ifølge værftet vil brug af grøn brint reducere CO2-udledningen med 25.000 tons om året for hvert skib. Den samlede kontrakt er på 550 millioner NOK, og Samskip har option på levering af yderligere to skibe til en anden feeder-rute.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111