Synspunkt: Hvor er fremtidens maritime iværksættere?
Danmark har været en førende søfartsnation i århundreder. På trods af vores beskedne størrelse har vi været i stand til at bide skeer med nationer, som reelt set bokser i en helt anden vægtklasse. Det er ikke en position, der er kommet af sig selv, men som bygger på generationer af virkelyst, kreativitet og en utrættelig evne til innovation og nytænkning.
I Den Danske Maritime Fond investerer vi i fremtidens Blå Danmark. Vi støtter ildsjæles ideer, der skal sikre en væsentlig værdiskabelse i det danske samfund mange år frem – det gælder økonomisk vækst og velstand, jobskabelse og ikke mindst håndtering af den altoverskyggende, globale klimaudfordring.
Vi er en high risk fond, og vores succes med seed funding er afspejlet heri
Men konkurrencen om den maritime førertrøje skærpes hver eneste dag, og hvis Det Blå Danmark fortsat skal ligge forrest i feltet, kræver det, at vi tænker nyt og udvikler de løsninger, der udstikker retningen for sektoren om fem, ti og tyve år – og det vil vi i Den Danske Maritime Fond igen gerne slå et stort slag for.
Vi hjælper gode ideer til at blive til virkelighed, men vi har de seneste år oplevet et markant fald i iværksættere, som har søgt om funding hos os. Den udvikling skal vi have vendt, og det kræver handling nu. For hvis vi ikke bliver ved med at tænke nyt, kan skrækscenariet være, at vi falder bagud i den globale konkurrence – og det vil få store konsekvenser for den danske maritime sektor.
Vi skal dyrke maritime nytænkere
Derfor er der behov for at intensivere jagten på at finde og støtte de iværksættere og start-ups, der stadig træder de første barneskridt på vejen mod at blive en del af fremtidens Blå Danmark.
For et år siden lancerede vi en kampagne med 30 mio. kr. øremærket til seed-funding til maritime start-ups i 2022 og 2023. Vi har heldigvis fået en del ansøgninger på iværksætterprojekter og har støttet flere med seed-funding, end vi havde forventet. I alt er 17 start-ups blevet hjulpet på vej i år, og de fleste under overskrifterne digitalisering, automatisering og grøn omstilling. Af 2022’s helt særlige ’high risk/cutting edge’ projekter er værd at nævne Magfu Aps.’ autonomt sejlende havvindturbine, og Renables meget ambitiøse projekt og ambition om udvikling og implementering af certificeret cirkulær økonomi for ophug af skibe. Offshore Energy Solutions Aps. arbejder på at udvikle et flydende ’offshore power generator vessel’ ved genbrug / retrofit af skib med bølgeenergi som kilden. Alle årets – og for den sag tidligere års - projekter kan der læses mere om på Den Danske Maritime Fonds website.
Men vi har mod på mere
Den danske opfindsomhed og iværksætterlyst er stor. Men den skal i højere grad have øjnene op for, om de gode ideer måske kunne vinkles i maritim retning. Her er vi klar med en hjælpende hånd og risikovillig kapital. Vi har på et hvert givet tidspunkt over 80 aktive start-up-projekter løbende - en god blanding af både soft tech til kommerciel og operationel drift i form af platforme og apps, og hard tech projekter, der især udmærker sig ved udvikling af robot-og droneteknologier. Vi er en high risk fond, og vores succes med seed funding er afspejlet heri. Det betyder, at et nogle projekter også møder modgang, måske pga. umoden teknologi eller marked. Dette er der dog meget læring i, og mens projektet har været levende, har det været med til at skabe arbejdspladser i Det Blå Danmark. Og det er den fornemmeste rolle af to, vi har i Den Danske Maritime Fond - udover at støtte vækst og innovation i erhvervet.
Nu tager vi fat på år to af vores kampagne, og vi byder alle gode ideer og modige iværksættere velkommen i den maritime verden. Vi er risikovillige og er klar til at hjælpe projekter, der endnu ikke har et markedsklart produkt eller service på plads. Vi tager gerne en snak ud fra devisen, at vi hellere inviterer til pitch flere gange for meget end for lidt.