Skibe med alternativer brændsler i fremmarch
Ifølge en ny rapport fra DNV - Alternative Fuels Insight - blev der i 2022 bestilt 275 skibe med alternative fremdrivningsmidler, når man ser bort fra eldrevne fartøjer.
Af det samlede antal anvendte 81 pct. eller 222 skibe LNG-brændstof. Tre ud af fire af disse ordrer var for containerskibe og rene bil- og lastbilskibe, mens produkttankskibe kom på tredjepladsen med 9 pct. af ordrerne.
Antallet af nye LNG-skibe kom dog ikke helt op på rekordåret 2021, hvor der bestilt 240 LNG-drevne skibe.
Det samlede antal LNG-drevne skibe i drift og i bestilling er nu ifølge tallene fra DNV 876.
I alt 104 nye LNG-drevne skibe gik i drift i løbet af 2022.
- Langt fra alle opererer i øjeblikket fuldt ud på LNG-brændstof, men der er geografiske områder, hvor LNG stadig har konkurrencedygtige priser og bunkres regelmæssigt. Den underliggende vækst for LNG-brændstof er ikke desto mindre meget stærk, og markedet vil sandsynligvis vende tilbage med et boom på et tidspunkt, med bunkrede mængder, der forventes at tredobles inden for et meget kort tidsrum,” siger Martin Wold, hovedkonsulent for DNVs maritime rådgivningsvirksomhed i forbindelse med rapportens udsendelse.
Metanol er det næstmest populære alternative brændstofvalg, med 35 skibe bestilt i løbet af 2022. Dette bringer det samlede antal op på 82 skibe. 30 af disse var store containerskibe.
Der blev i 2022 bestilt i alt 18 skibe, der var i stand til at sejle på brintbrændstof - lige fra små besætningsoverførselsfartøjer til havvindindustrien, som er bygget til at operere fuldt ud på brint, til store krydstogtskibe, der installerer brintdrevne brændselsceller, der dækker en mindre del af energibehovet ombord.
- Mens den primære konkurrence vil være mellem konventionelle brændstoffer, LNG og methanol i 2023, forventer vi at se en yderligere positiv tendens for bestilling af brintbaserede skibe. Vi forventer også at tilføje det første officielt bekræftede ammoniakdrevne skib til vores AFI-database i år, afslutter Martin Wold.