Mærsk i globalt kinesisk elbilsamarbejde
Den kinesiske elbilproducent Nio ønsker at trænge ind på det europæiske marked med deres konkurrent til fx den meget populære Tesla. I den forbindelse har selskabet vendt sig mod Mærsk for at hente hjælp, og senest har de to parter underskrevet en rammeaftale, hvor Mærsk yder omfattende logistik hjælp i Shanghai. Det oplyser selskaberne i en pressemeddelelse.
- Markedet for nye energikøretøjer vokser hurtigt og i processen med, at kinesiske, smarte elbils-mærker bliver globale, har det stillet højere krav til de generelle muligheder for logistik i forsyningskæden. Som verdens førende shipping logistikvirksomhed, hjalp Mærsk Nio med hurtigt at opbygge en logistikplatform på oversøiske markeder med en end-to-end servicemodel af hav, land og luft. Derudover yder Mærsks globale lager- og distributionsressourcer også stor støtte til Nios eftersalgsservice, lyder det i meddelelsen fra Jianxiao Lu fra Nio.
Global supply chain
I det seneste halve år har samarbejdet mellem Maersk Group og Nio involveret hav-, land- og toldtjenester for large-scale udstyr såsom eftersalgsdele og batteribyttestationer. Ifølge meddelelsen vil de to parter også i fremtiden i fællesskab udforske et samarbejde inden for whole-chain management og service, herunder fragtdistributionscentre, ordrestyring, lagerstyring og udenlandske reservedele og batterienergilagring.
- Mærsk er forpligtet til at give kunderne omfattende forsendelseslogistiktjenester. Vores supply chain management team har stor erfaring inden for supply chain services i bilindustrien. Ved at udnytte fordelene ved virksomhedens globale logistiknetværk og bruge den digitale informationsplatform, kan vi effektivt håndtere et stort antal leverandørordrer fra Nio, forenkle processen og forbedre synligheden af logistikinformation, fortæller Yunfan Wu, projektejeren af Maersk Greater China M&A-projektet.
Mærsk forventer, at et langsigtet partnerskab mellem de to parter vil hjælpe Nio med at opbygge et komplet supply chain system på globalt plan.