Terntank fortsætter det grønne spor med kontrahering
Det svenske kemikalie- og produkttankrederi Terntank, med rederdriften placeret i Danmark, har kontraheret to-plus-to 15.000 t. dv. tankskibsnybygninger ved China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Terntank har med deres danskflagede flåde været pionerer med miljøoptimerende løsninger. Rederiet var således de første til at introducere dualfuel LNG-drift i tonnagesegmentet. Den aktuelle ordre er således den tredje generation nybygninger i rederiet, der tager nye skridt i den grønne retning.
Ifølge Terntank bliver der tale om MGO/biofuel og metanol-ready maskineri i de kommende op til fire nybygninger. Designet, der er lavet af Kongsberg, bliver ydermere wind assist-ready, fremgår det af pressemeddelelsen.
8 pct. fra vind
- Med disse metanol- og vindassistance-klare skibe tager vi et stort skridt fremad på vores rejse som forløberen inden for miljøeffektiv og sikker søværts transport, siger Tryggve Möller, en af de fire skibsredere i det familieejede rederi.
Skibene vil blive udviklet ud fra erfaringerne fra de foregående seks high-end nybygninger, rederiet har fået leveret fra AVIC-værftet.
- I tillæg til de 40 pct. af CO2-reduktioner vi lavede på de forudgående tidligere skibe, vil vindassistancen potentielt kunne reducere emissionerne med yderligere 8 pct., og med metanolens lave kulstofindhold og potentiale som CO2-neutralt, accelererer vi vores vej til zero emission. Det effektive design resulterer samtidigt i en EEDI mellem 16-40 pct. under 2025 fase 3-kravene, oplyser Terntank.
De nye skibe vil ydermere væsentligt reducere CO2-fodaftrykket og miljøpåvirkningerne i forsyningskæden med metanoldrevne motorer, vindstøttet fremdrift, hybridbatterisystem og landstrøm under laste og losseoperationer.
De to nybygninger ventes leveret i foråret 2025. Skibene bliver bygget med 14 tank-segregationer.