Ny rekord i godsomsætning på Danmarks største erhvervshavn
Fra januar til september i år har hele 572.112 TEU (Twenty-foot Equivalent Units) været igennem Aarhus Havn. Det er en stigning på 7,7 pct. sammenlignet med rekordåret 2021, hvor der i samme periode var 531.072 TEU igennem havnen.
Særligt tredje kvartal i år har Aarhus Havn oplevet en markant stigning i containeromsætningen på knap 36.000 TEU sammenlignet med samme periode i 2021. Det er en stigning på over 20 pct.
Det skriver Aarhus Havn i en pressemeddelelse.
- Vi har generelt i hele året, og særligt de seneste måneder, oplevet, at flere og flere virksomheder vælger Aarhus Havn til. Det er selvfølgelig glædeligt, for det betyder fremgang og udvikling i Aarhus, Østjylland og hele landet. Væksten skyldes blandt andet, at skibstransporten til Aarhus vinder stigende markedsandele i forhold til for eksempel transport med lastbil fra Hamborg. Det er også positivt for klimaet, da skibstransporten er den mest bæredygtige transportform., siger CEO i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, og fortsætter:
- Vi har også i særligt de sidste tre måneder set en stigning i containere med danske varer og produkter, der eksporteres ud i resten af verden. Det understreger Aarhus Havns rolle i ikke bare Danmark, men i hele verden. Vi er en central del af den nationale og internationale infrastruktur, og vi skal hele tiden sikre, at danske virksomheder har de bedste og mest effektive forbindelser til verden. Men fremgangen presser kapaciteten på et niveau, vi ikke har set før, og behovet for mere areal har nok aldrig været større.
Fremgang i massegods
Den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise ændrer også i høj grad på massegodsets – det såkaldte bulk - transportveje.
I de første ni måneder af 2022 er der registreret en stigning på 554.000 tons. Det er en stigning på knap 20 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
- Vi oplever i øjeblikket også en stor stigning i bulk-mængderne, som vi skal sikre infrastrukturen omkring. Det gør vi, dels fordi der sker uforudsete ting i verden, som ændrer godsets transportveje, og dels fordi Aarhus Havn er eneste mulighed for flere af de store skibe. Her er vores vigtigste opgave at stille den rette kapacitet til rådighed, så vi kan sikre danskernes forsyning. Det gælder både i den kommende vinter, men også fremadrettet. Det kræver stor overskudskapacitet og fleksibilitet at håndtere de stigende bulk-mængder. Her er vi enormt udfordret, fordi vi ganske enkelt mangler kapaciteten, slutter Thomas Haber Borch.