Analytiker: Gigantisk Mærsk-overskud vil falde
Markedet for containerfragt er allerede begyndt at falde, og det vil også påvirke bundlinjen for A.P. Møller-Mærsk, der i år kunne fremlægge et gigantoverskud på over 117 mia. kroner, og som flere politikere har inddraget i valgkampen med ønsket om en særbeskatning af sådanne overskud.
- Indtjeningen har været ekstrem i Mærsk, og ingen har regnet med, at det ville fortsætte. De har sprængt alle rammer for, hvad man troede var muligt i containerfragt. Men nu står vi foran en situation med faldende rater og væsentligt lavere indtjening i Mærsk, siger Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank til Berlingske.
Han peger desuden på, at Mærsk også har bestilt nye skibe, der også vil tære på overskuddet, samt at forbrugsmønstret formentlig vil skifte fra ting til oplevelser, når effekterne af pandemien har lagt sig.
- Fragtraterne er kommet kraftigt ned, og nogle af de aftaler, der er indgået lidt i panik, vil man gerne have lavet om. Mærsk og de øvrige rederier er i deres gode ret til at holde fast, men problemet er bare, at Mærsk gerne vil have kunderne bagefter, og derfor tror jeg, at nogle af dem bliver blødt op, uddyber Mikkel Emil Jessen overfor avisen.
Analytikeren vurderer dog, at Mærsk endnu en gang vil komme ud med et gigantisk overskud på 275 milliarder kroner på driften i år. Det tal kommer til at falde til 122 milliarder kroner til næste år og til 69 milliarder kroner i 2024, skriver Berlingske.