Arctic-kunder vil have Aalborg med på sejlplanen
Det skulle være så godt, men så er det faktisk skidt. Det kunne være sangen om Royal Arctic Lines udflytning fra Aalborg Havn til Aarhus Havn. En række af rederiets kunder oplever efter udflytningen betydelige ventetider for deres transporter, der er ramt af flaskehalsproblemerne i Aarhus Havn. Det skriver Nordjyske, der har historien fra det grønlandske medie Sermitsiaq.
- Hvis man legede med tanken om, at vi skulle betale et Aalborg-fee på 1250 kroner per 40-fods container, der blev hentet eller afleveret i Aalborg Havn, er jeg ret sikker på, at der ville kunne samles 300 containere. Det vil give rederierne en indtægt på 375.000 kroner og dermed være en god forretning, da et anløb i Aalborg Havn vurderes at koste cirka 175.000 kroner, siger Michael Pedersen fra fiskerivirksomheden Polar Seafood til Sermitsiaq.
Royal Arctic Lines har i 50 år anvendt Aalborg Havn som basestation i Danmark, men i sommer var det slut.
Sidste RAL-skib forlader Aalborg til juni - 80 afskediges på havnen i Aalborg
Flere af de grønlandske eksportører har deres lager- og behandlingsfaciliteter i og omkring Aalborg og ser nu ind i lange transporttider og tilmed også udfordringer med at komme ind og ud af Aarhus Havn, der dagligt plages af timelange køer.
Til Sermitsiaq afviser Royal Arctic Lines direktør, Verner Hammeken, dog, at det kan komme på tale at lægge et stop i Aalborg ind i sejlplanen.
Det vil ellers ifølge havnedirektør i Aalborg Havn Kristian Thulesen Dahl sagtens kunne lade sig gøre.
- Vi kan klart mærke, at speditører og andre retter henvendelse, fordi de gerne vil bruge os – om ikke andet så i hvert fald indtil at udfordringerne i Aarhus er løst, fortæller Kristian Thulesen Dahl til Nordjyske.
Flytteudgifter øgede Royal Arctic Lines underskud i første halvår af 2022