Flydende naturgas stiger i popularitet på nye skibe
Skibe, der sejler på flydende naturgas (LNG) i stedet for bunkerolie, vinder frem på ordrelisterne hos verdens store værfter. Antallet af skibe, der kan sejle på LNG, nærmer sig nu 1.000 skibe.
Vi kan ikke vente på det perfekte Siri-Anne Mjåtvedt, rederidirektør
Det skriver det norske medie TU.no.
En oversigt fra klassifikationsselskabet DNV's Alternative Fuel Insight viser, at 833 skibe nu sejler eller bygges med LNG-motorer. Samtidig er 299 bygget som "LNG Ready".
Seniorrådgiver Martin Wold hos DNV oplyser, at nybyggerimarkedet er langsomt, men at LNG er stigende i popularitet som brændstof.
- I september blev der bestilt 14 nye skibe med LNG-motorer. Det er primært inden for containerskibssegmentet, at tempoet holdes oppe. Seks af de 14 er containerskibe, skriver Martin Wold i en opdatering ifølge mediet.
Containerrederier ser ud til at omfavne LNG. Der er nu 40 containerskibe med LNG-motorer i drift, men i alt 171 under konstruktion eller i bestilling.
Det næste store segment, der satser på LNG, er inden for bilskibe/ro-ro. I dag er der ni af dem, der sejler med LNG i tankene, mens der er 97 under opførelse eller i bestilling.
I 2015/2016 bestilte det norske kemikalierederi Utkilen en serie på fire nye skibe. De blev bygget som gasklare. Sidste år begyndte konverteringen til LNG at reducere CO2-fodaftrykket.
Adm. direktør Siri-Anne Mjåtvedt fra Utkilen sagde sidste år til TU.no, at hun ønsker at reducere skibenes klimaaftryk og alle gerne nul-emissioner , hvis det var muligt, både teknisk og prismæssigt.
- Vi kan ikke vente på det perfekte. Det er bedre at gøre noget nu. Vi er i en overgangsperiode og vælger, hvad der er ledigt. LNG er trods alt bedre end diesel, sagde Siri-Anne Mjåtvedt.
Fakta om LNG:
Flydende naturgas ses som et overgangsbrændstof på vej til at dekarbonisere skibsfarten. LNG-motorer har dog nogle emissioner af uforbrændt metan, som er en meget potent drivhusgas. Motorproducenter arbejder på at reducere problemet med metan-emissioner. LNG-motorer kan være lettere at konvertere til ammoniakdrift på et senere tidspunkt.