23948sdkhjf

Trods fordoblet elpris sejler Forsea-færger med samme frekvens

Selvom energikrisen har betydet en fordobling af el-udgifterne til de batteridrevne Forsea-færger, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, så har rederiet ikke planer om hverken færre afgange eller højere billetpriser. I hvert fald ikke aktuelt.

At sejle så meget som overhovedet muligt er vores eneste måde at prøve at få dækket omkostningerne på de stærkt stigende energi-udgifter på Rederidirektør Kristian Durhuus

Det skriver Helsingør Dagblad.

- Det er helt utænkeligt med færre afgange. Vores rolle er at binde Skandinavien og kontinental-Europa sammen. Både for de mange lastbiler og for arbejdspendlerne er det afgørende, at vi opretholder vores sejl-frekvensen. At sejle så meget som overhovedet muligt er vores eneste måde at prøve at få dækket omkostningerne på de stærkt stigende energi-udgifter på. Samtidig er netop vores sejlfrekvens den stærkt medvirkende årsag til, at vi fortsat har så mange passagerer, som vi har, fastslår rederidirektør Kristian Durhuus til avisen.

Største eldrevne færger

Forseas færger var, da batteridriften blev monteret, verdens største eldrevne færger. Omstillingen til el var et både teknisk kompliceret og krævende projekt, der kostede en investering på et trecifret millionbeløb og blev betegnet som et kvantespring inden for branchen.

Nu er energiprisen fordoblet. Har batteridriften rent økonomisk været et forgæves projekt, sådan som priserne har udviklet sig, spørger avisen?

- Nej, bestemt ikke. Tværtimod. De første måneder af energikrisen steg prisen på el, så den var dyrere end diesel. Men nu ligger diesel og el på præcis samme niveau, så det rent økonomisk er ligegyldigt, om vi sejler på el eller diesel. Så vi taber ikke noget ved at sejle på el. Og så er det jo renere, siger Kristian Durhuus til avisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078