Storebæltsfærge vil koste kommune fra ni til 242 mio. kr.
Den udtjente færge M/F Broen, der en gang betjente Storebælt, tegner til at blive et økonomisk mareridt for skatteborgerne i Slagelse Kommune.
Jeg er desværre ikke overrasket over, hvor galt det er gået med færgeprojektet Borgmester Knud Vincents (V)
Det skriver TV2 Østjylland, der i forsommeren fortalte, at kommunen allerede har brugt 17 mio. kr. på færgen, som skulle bliver et maritimt vartegn ofr kulturhus i den gamle Halsskov Færgehavn, men nu blot ligger og ruster.
Nu er der sat tal på, hvad fem række scenarier vil koste.
- M/F Broen lægges som dykkervrag uden for indsejlingen til Halsskov Færgehavn.
- M/F Broen skrottes – der laves hul i spunsen, og skibet trækkes til skrotning.
- M/F Broen forbliver som vartegn, og det sikres mod forfald ved overfladebehandling og udtørring – for at hindre korrosion indefra.
- M/F Broen sikres, og der udføres miljøsanering således, at det sikres, at den kan bruges til kulturelle formål som for eksempel koncerter, receptioner eller udstillinger.
- M/F Broen renoveres fuldstændigt således, at den fremstår i tæt på original stand og kan benyttes som bygning i henhold til bygningsreglementet.
Det bliver dyrt, ligegyldigt hvilken løsning politikerne vælger.
Scenarie nummer to – at få skrottet færgen – er den billigste. Det kommer til at koste 9,3 mio. kr.
Konsulenter vurderer, at scenarie nummer tre, hvor færgen sikres mod yderligere forfald, uden at den åbnes for offentligheden, koster godt 19 mio. kr.
Regningen for det første scenarie – at færgen bliver sænket ud for færgehavnen og bruges som dykkervrag – løber op i 24,7 mio. kr.
Det vil koste næsten 66,3 mio. kr. at gøre færgen klar til mindre kulturelle formål.
Ved scenarie nummer fem vil den samlede regning løbe op i omegnen af 242 mio. kr.
- Jeg er desværre ikke overrasket over, hvor galt det er gået med færgeprojektet. Der har simpelthen ikke være den kvalitet i sagsbehandlingen, som vi er vant i kommunen, siger borgmester Knud Vincents (V) til TV2 Østjylland.