Global uro koster på bundlinjen hos Hoyer Group
Hoyer Group led som mange andre virksomheder under konjunkturen i verden i 2021. Omsætningen steg ganske vist, men resultatet fulgte ikke med.
- 2021-resultatet blev stærkt påvirket af de ekstreme prisstigninger på råvarer og fragt. Det levede derfor ikke op til de forventninger vi havde, da året startede, siger bestyrelsesformand i Hoyer Group, Søren Ø. Sørensen, og fortsætter:
2021-resultatet blev stærkt påvirket af de ekstreme prisstigninger på råvarer og fragt. Det levede derfor ikke op til de forventninger vi havde, da året startede Søren Ø. Sørensen, bestyrelsesformand hos Hoyer Group
- Når det er sagt, gennemførte ledelsen i Hoyer Group i løbet af året taktiske og stærke kommercielle tiltag, der sikrer en høj leveringsevne og bedre indtjening. Det betyder, at Hoyer er kommet styrket ud af 2021 med en rekordstor ordrebog. Derfor forventer jeg et stærkt forbedret resultat i 2022.
Hoyer Groups omsætning steg med 14 procent til 526,4 millioner kroner. Det er dog stadig et stykke fra før coronaniveauet. I 2019 omsatte Hoyer Group således for 709,4 millioner kroner. Driftsresultatet, ebitda, endte på 15,8 millioner kroner.
Styrker lagrene
Trods et 2021 med udfordringer ser Hoyer Group derfor ind i 2022 med optimisme.
- Den rekordstore ordrebog er et resultat af en styrket indsats. Vi har fokuseret på strategisk udvalgte markedssegmenter, og med en høj leveringsevne og en dyb forståelse for vores kunders applikationer har vi formået at øge ordrebogen, siger Henrik Sørensen, administrerende direktør i Hoyer Group.
Den globale mangel på materialer og varer har samtidig påvirket Hoyer Group, og som en del af strategien har virksomheden derfor investeret et større millionbeløb i at opjustere lagrene.
- ”Availability” var et nøgleord i 2021. Vores evne til at levere er afgørende, og i slutningen af året opjusterede vi derfor vores lagre, så vi kan servicere vores kunder bedst muligt. Netop tilgængelighed af varer er en af faktorerne for, at vores ordrebog er vokset, siger Henrik Sørensen.
Fremtidig vækst
2021 blev også kendetegnet ved flere store interne projekter, som skal være med til at sikre den fremtidige vækst.
- Gennem året har vi arbejdet på en omfattende digital opjustering. Vi har udviklet og implementeret nye ERP- og CRM-systemer. ERP-systemet går live netop nu. Det skal være med til at sikre, at vi har en platform, som kan facilitere den høje strategiske vækstambition mod at blive en milliard-forretning, siger Henrik Sørensen, og fortsætter:
- Desuden har vi i Ningbo, Kina igangsat en større flytning af virksomheden til nye, opdaterede faciliteter. Vi må erkende, at disse store projekter har presset organisationen, men det hele er snart i mål, og det vil være med til at sikre den fremtidige vækst, siger Henrik Sørensen.