Cadeler sætter underskrift på stort fundament-skib til offshore vind
Cadeler kontraherer nyt skib til installering af fundamenter til havvindmøller til en værdi af 2,4 mia. kr. Det nye installationsfartøj er unikt i forhold til fleksibilitet og formåen, da det på kort tid kan omstilles fra at installere storskala fundamenter til at montere kæmpestore havvindmøller.
Det skriver det danske offshore vind-rederi her i eftermiddag i en selskabsmeddelelse.
Skibet bliver det femte i Cadelers flåde, som dermed ifølge rederiet bliver den største og mest avancerede i offshore vindindustrien.
En samlet løsning
Den netop indgåede kontrakt er med kinesiske COSCO Heavy Industries og indbefatter specifikt et F-class-fartøj til at kunne installere de største projekter i offshore-industrien. Den 2,4 mia. kr. store kontrakt indeholder en option på endnu et X- eller F-class-fartøj.
Det nye skib er rettet mod det voksende segment af store fundament-installationer og betyder samtidigt, at Cadeler nu kan tilbyde en samlet løsning inden for transport og installation af havvindmølleparker.
- Udviklingen af vores flåde er en vigtig strategisk prioritet for at imødekomme den stigende efterspørgsel på installationskapacitet. Vi er stolte af endnu en gang at flytte grænserne i vores branche ved at kunne levere de mest effektive fartøjer til de mest komplekse og største havvindprojekter, siger Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler.
Samme værft
Cadeler er i øjeblikket ved at bygge to X-class-skibe, der også leveres af COSCO Heavy Industries. Det sker i andet halvår af 2024 og starten af 2025.
Det nye F-class-fartøj bygges efter de samme specifikationer som de to X-class-fartøjer, hvilket giver betydelige stordriftsfordele. F-class-fartøjet har et unikt design, der på kort tid gør det muligt for skibet at konvertere fra at arbejde med installation af storskala fundamenter til være monteringsfartøj for meget store havvindmøller.
Udviklingen af vores flåde er en vigtig strategisk prioritet for at imødekomme den stigende efterspørgsel på installationskapacitet Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler
Det nye F-class fartøj forventes leveret i 4. kvartal 2025, og Cadeler drøfter i øjeblikket en stor kontrakt om installation af stor-skala fundamenter i Nordsøen med start i andet kvartal 2026.
- Cosco Heavy Industries blev valgt på grund af værftets ekspertise, pålidelighed og høje standarder inden for bygning af komplekse vindmølleparkinstallationsfartøjer. COSCO er en strategisk partner, der allerede bygger vores X-klasse skibe, og vi har fuld tillid til deres evne til at levere endnu et fartøj af højeste klasse, tilføjer Mikkel Gleerup.
20+ MW-møller
Med et dækareal på 5.600 kvm, arbejdshøjde på over 200 meter og en lastekapacitet på mere end 17.600 tons, er X- og F-klassefartøjerne vil i stand til at transportere og installere syv komplette 15 MW turbinesæt per last eller fem sæt 20+ MW-møller, hvilket reducerer antallet af ture, der er nødvendige for hvert projekt.
F-class skibet kan transportere op til seks XL-monopæle (vægt 2.300-2.600 mt hver) pr. tur, hvilket forbedrer driftseffektiviteten betydeligt.
Når de tre nye skibe er færdige, vil Cadeler drive branchens største og mest avancerede flåde målt på lastekapacitet og evne til at transportere, servicere og installere de største offshore fundamenter og vindmøller.
X- og F-class-skibene bygges på COSCO's værft i Qidong i Kina. De strategiske partnere for de store nybyggerier er Gusto MSC NOV, Kongsberg, Huisman og MAN Energy Solutions.