DEBAT & REPLIK: DIS-loven er i overensstemmelse med internationale regler
I sidste uge bragte SØFART et debatindlæg om DIS-lovgivningen fra Kurt Rye Damkjær og foreningen Fair Maritim. Heri gav han udtryk for, at han ikke mener, at DIS-loven er i overensstemmelse med ILO- og EU-regler.
Debatten går på, hvorvidt det er ok at tilpasse lønninger til søfarende, så de passer til omkostningsniveauet i den søfarendes hjemland. Det er beskrevet i paragraf 10 i DIS-loven, hvor stk. 2 og 3 giver mulighed for at differentiere lønninger baseret på objektive forskelle i leveomkostningerne i besætningernes hjemlande.
Det er dermed en del af de internationale rammevilkår, at besætninger på skibene aflønnes forskelligt, typisk afhængigt af bopælsland.
Reglerne blev vedtaget af Folketinget i 1988 og modsat Kurt Rye Damkjær og foreningen Fair Maritim, mener vi, at paragraf 10 i DIS-loven er i overensstemmelse med både ILO og EU-regler.
Den vurdering har skiftende regeringer i årevis desuden erklæret sig enige i og orienteret Folketinget om. Dansk skibsfart baserer sig med andre ord på gældende lov og er i overensstemmelse med internationale regler.
Den velfungerende DIS-lov har været medvirkende til, at Danmark har vokset sig til en af de største søfartsnationer i verden. Der er stort set ingen arbejdsløshed blandt søfolkene, og det danske flag er kendt som et kvalitetsflag, der vokser år for år.
I vores globale erhverv er det en forudsætning for konkurrenceevnen, at vi kan beskæftige søfolk fra alle dele af verden. Det har vi en løbende og konstruktiv dialog om med de danske faglige organisationers repræsentanter i DIS-kontaktudvalget, hvor de danske fagforeninger ikke alene har fuld indsigt i de aftaler, der indgås med udenlandske fagforeninger, men også mulighed for at være til stede under forhandlingerne, når aftalerne skal indgås. En mulighed de også benytter.