23948sdkhjf

Maling med ålegræssyre skal hindre begroning på skibe

Den danske biotekvirksomhed Cysbio erstatter kobber i skibsmaling med ålegræssyre til gavn for både pengepungen og miljøet.

Langt de fleste skibe i verden er malet i bunden med såkaldt antifouling-maling, der skal forhindre uønskede organismer i at sætte sig fast på skibsbunden og dermed øge skibets vandmodstand. Malingen indeholder det giftige stof kobber og er til skade for miljøet. Derfor er der forsket i at finde alternativer til brug af kobber i bundmaling.

Og nu ser det ud til, at den danske biotekvirksomhed Cysbio har knækket koden til at eliminere den skadelige kobber i skibsmaling. Kobberet skal erstattes med bæredygtig ålegræssyre, der er biologisk nedbrydeligt.

‒ Den nuværende antifouling-maling er primært baseret på gamle og billige biocider, primært kobber, og det har vist sig at være svært at erstatte dem med mindre miljøbelastende alternative teknologier. I naturen findes en plante, som ser ud til at indeholde løsningen på problemet, nemlig ålegræs, som har sin egen antifouling-mekanisme til at holde bladene fri for tilgroning ved at producere ålegræssyre, siger Henrik Meyer, CEO i Cysbio i en meddelelse. 

Selskabet har udviklet en metode, der gør det muligt at fermentere ålegræssyre i stor stil, som gør processen med udvinding af ålegræssyre langt billigere og fuldt bæredygtig.

Organismerne på skibsbunden er med til, at brændstofforbruget ryger i vejret og det samme gør transportomkostningerne. Skibet udleder også mere CO2, og man risikerer, at skibet spreder invasive arter fra et økosystem til et andet. 

– Problemet har været, at de skadelige effekter ved at undlade at anvende denne antifouling har været så store, at man har valgt at leve med udledningen af kobber. Men ved at vi nu kan producere ålegræssyre, kan vi benytte mere miljørigtig kemi og dermed undgå kobber og andre skadelige stoffer i vores havvand, forklarer Henrik Meyer.

Industrien er opmærksom på problemet

Jens Tørsløv fra den uafhængige rådgivnings- og forskningsorganisation, DHI, der er specialister i vandmiljø og kemikalier, er enig i, at fordelene og ulemperne ved skibsmalingen udgør en svær balance. Han peger på, at udvikling indenfor antifouling vil være en hjælp for branchen og dermed på sigt også miljøet.

– Industrien er opmærksom på malingens skadelige virkning, og der er tidligere strammet op i reglerne for de kemiske stoffer i skibsmaling. Men malingen indeholder stadig kobber, og for meget kobber i vandet kan give effekter på økosystemet. Så det er en positiv udvikling, at der nu er alternativer for branchen, forklarer Jens Tørsløv.

Forbud vinder frem

Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind og indføre lokale begrænsninger for skibe med kobber i bundmalingen.

– Det er nødvendigt at private selskaber og politikere er med til at drive udviklingen. Virksomheder, der fremstiller skibsmaling, skal deltage i at udvikle produkterne, da de aktivt skal være med til at bruge stofferne fremadrettet. Det vil kræve noget udviklingsarbejde, men der vil være en god markedsværdi i at være de første til at overgå til nye produkter, og vi er klar til at hjælpe og samarbejde med firmaerne, uddyber Henrik Meyer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065