Havmølleskib gøres klar til de største vinger på Fayard
Det er et lidt usædvanligt skib, der i øjeblikket er i dok i Fayard på Fyn, hvor skibets 106 meter høje stålben rager godt op i landskabet. Der er tale om havmølleskibet ‘Blue Tern’ fra Fred. Olsen Windcarrier, der er i dok for at få opgraderet sin kran, som udføres i samarbejde med kranproducenten Liebherr Maritime Cranes.
Ud over generel service og vedligeholdelse vil kranens bom blive forlænget ved at tilføje en yderligere sektion på 12 meter. Ombygningen vil forlænge bommen til i alt 108 meter, hvilket gør Blue Tern i stand til at håndtere næste generations turbinekomponenter. Løftekapaciteten på 800 t vil blive opretholdt inden for en radius på 30 meter.
Opgraderingen af 'Blue Tern' er et godt eksempel, hvordan Fayard bidrager til den grønne omstilling, fortæller administrerende direktør i Fayard, Thomas Andersen.
- Opgaven er et godt eksempel på et centralt bidrag til den grønne industri, hvor 'Blue Tern' fra Fred. Olsen Windcarrier opgraderes til at kunne bistå med udbygning af kommende havvindmølleparker," siger han.
Ifølge Fred. Olsen Windcarrier vil ‘Blue Tern’, mens fartøjet er i dok på Fayard, også få fartøjets ‘ben’ (spud can) opgraderet, så fartøjet kan operere på mere forskelligartede havbundsforhold, såsom ekstremt tæt jord og grundfjeld. Spud can-opgraderingen er en forberedelse til Neart na Gaoithe offshore vindmølleprojekt i Skotland, hvor ‘Blue Tern’ er planlagt til at blive indsat i 2022.