23948sdkhjf

Fragtrater: Presset er dæmpet, men forvent stadig kaos i 2022

I slutningen af 2020 kunne virksomheden Abena, der producerer og sælger en lang række produkter fra juleservietter til plastikhandsker og inkontinensbleer i 80 lande, få sejlet en 40-fods container fra Asien til Europa for omkring 50.000 kroner - en betydelig stigning fra de 17.000 kroner, de havde været vant til. 

I dag koster det 100.000 kroner at få den samme container sejlet hjem, kan Abena-direktør Erik Barsøe Bohsen fortælle Børsen

Den historie er som sådan ikke ny - at fragtraterne steg har det seneste års tid været nærmest lige så sikkert som amen i kirken. 

Men de seneste uger er priser så småt begyndt at falde på spotmarkedet, men ingen forventer, at det betyder en tilbagevenden til de 17.000 kroner - eller endda 50.000 kroner. 

Det gør Peter Sand, chefanalytiker i Xeneta, der lever af at overvåge og samle data om fragtmarkedet, heller ikke.

- I spotmarkedet har vi en forventning om, at vendingen er her nu. Vi forventer, at de spotpriser, vi så toppe i slutningen af oktober, ikke vil gå højere på noget tidspunkt fremover, siger Peter Sand til Børsen.

Han forudser, at både spot- og kontraktmarkedet vil befinde sig på de høje niveauer hele 2022 også. Ifølge Peter Sand skal kalenderen først hedde 2023, før "før markedet har haft lang tid nok til at redde trådene ud".

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141