Ny trussel mod globale forsyningskæder: Søfolk går ned
Søfolk, lastbilchauffører og flypersonale har udholdt karantæner, rejsebegrænsninger og covid-19-vaccinations- og testkrav for at opretholde de i forvejen overspændte forsyningskæder under pandemien.
Men mange af de ansatte i transportsektoren er ved at nå deres bristepunkt, og det udgør endnu en trussel mod den i forvejen overbelastede infrastruktur af havne, containerskibe og vognmandsvirksomheder, der flytter varer rundt i verden.
I et åbent brev onsdag til statsoverhoveder, der deltog i FN's generalforsamling, advarede International Chamber of Shipping (ICS) og andre branchegrupper om et "globalt kollaps i transportsystemet", hvis regeringer ikke genopretter friheden for transportarbejdere til at rejse frit og giver dem mulighed for at modtage vacciner, som er anerkendt af Verdenssundhedsorganisationen WHO.
”To års hård belastning af transportarbejdere har en pris," skrev grupperne.
På krisens højdepunkt i 2020 var 400.000 søfolk ude af stand til at forlade deres skibe, og nogle arbejdede i op til 18 måneder ud over deres kontrakter, ifølge ICS.
Brevet er også blevet underskrevet af International Air Transport Association (IATA), International Road Transport Union (IRU) og International Transport Workers 'Federation (ITF). Tilsammen repræsenterer de 65 millioner transportarbejdere globalt.