Brexit kræver øget planlægning hos Esvagt
Brexit har ændret arbejdsgangene for Esvagt i Storbritannien, og der skal både planlægges bedre og bruges ekstra tid for at sikre forsyninger af grej og personel.
det skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Esvagt har mange skibe på arbejde i energisektoren i Storbritannien, hvor Esvagt assisterer med produktionen af offshore vind og olie/gas.
Derfor forberedte rederiet sig grundigt på konsekvenserne af Brexit forud for, at Storbritannien trådte ud af EU den 31. januar i år - og lige siden har man fulgt udviklingen tæt, siger Martin Ørbæk Nielsen, Strategic Senior Procurement Manager:
- Frygten var, at vi ville blive udfordret på logistikken, og at vi ville møde mere bureaukrati og besvær. Derfor forberedte vi os grundigt, både med eksisterende leverandører, men også med backup-leverandører i UK, så en plan B var klar, siger han.
Nye regler for arbejdskraft
Med Brexit er Storbritannien ude af fællesmarkedets regler for told og åbent arbejdsmarked.
Esvagt sender personer og varer ind og ud af Storbritannien på daglig basis, og derfor har rederiet registreret sig i EU’s toldvæsen for at lette vejen ind.
Man har ligeledes trukket på kompetencerne fra toldspecialisterne i Norsea, som har hjulpet med at få styr på den øgede mængde af nye papirer.
- Uanset om det er personer, fødevarer, reservedele eller medicinsk udstyr, som skal ind i Storbritannien, så er der potentielt stopklodser i form af Brexit. Vi følger det selv tæt, og det er godt at have partnere, som har de rette kontakter, siger Martin Ørbæk Nielsen.
Et par dage ekstra
Et halvt år efter, at Brexit er trådt i kraft, kan EsvagtT konstatere, at man var godt forberedt, på det, der kom – og at det er en god ide at blive ved med at være det.
- Det er jo også nyt for briterne, og der er løbende justeringer, som vi må tilpasse os”, siger Michael Rønn, Head of Purchase & Logistics i Esvagt:
- Vi har taget den konsekvens, at vi har indarbejdet et par dage ekstra i vores planlægning, når det vedrører Storbritannien. Det tager lige en eller to dage mere, særligt når vi skal have varer fra Storbritannien til Danmark, siger han.
Artiklen er en del af temaet Brexit.