DFDS diskuterer bunker i ny grøn "fastlane" med deadline i 2025
DFDS afholder lige nu ”Bunkering Workshop” ombord på Oslobåden ’Pearl Seaways’, som en del af ambitionen om at accelerere rederiets grønne omstilling yderligere.
Workshop’en er en del af projektet ”Project Green Vessel 2025”, hvor DFDS bruger nogle af de erfaringer, der allerede er opsamlet i forbindelse med det storstilede projekt ”Europa Seaways” om en brint-drevet nybygget Oslofærge fra 2027. Project Green Vessel 2025 er således et parallelt spor, hvor deadline er allerede i 2025.
Centralt i Project Green Vessel 2025 er DFDS' nye afdeling Sustainable Fleet Project, der bl.a. er dannet med resurser fra den hidtidige nybygningsafdeling, som inden for det kommende år kan sætte endeligt punktum for et nybygningsprogram bestående af otte ro/ro-skibe og tre ro/pax-færger, leveret siden 2017.
Slut med fossile nybygninger
Når de resterende to ro/pax-færger er leveret, har DFDS således modtaget de sidste konventionelle fossil-drevne nybygninger i rederiets mere end 150 år lange historie.
Ifølge DFDS har Project Green Vessel 2025 ikke lagt sig fast på om det skal involvere en nybygning eller et retrofit af et eksisterende skib. Ligeledes afsøger projektet indtil videre også alle former for CO2-neutrale nye fuels samt batteridrift. En del af projektet er også at undersøge, hvilken af rederiets ruter, der ville være mest oplagt at involvere i projektet.
Bunkering Workshop har bl.a. deltagere fra havne, myndigheder og rederier, og har som navnet antyder fokus på de nye krav, den grønne omstilling med nye fuels og eldrift stiller til havnene.