Tørlastpriser stiger til nye højder
Baltic Exchange's vigtigste søfragtindeks, der holder øje med rater for skibe, der transporterer tørlastprodukter, sprang i går torsdag til sit højeste niveau i over et årti, drevet af stærk efterspørgsel på tværs af fartøjssegmenter.
Det rapporterer Reuters ifølge Yahoo News..
Det overordnede indeks, der samler rater for capesize, panamax, supramax og handysize shippingskibe, sprang omkring 3 procent, eller 93 point, og landede på 3.503, der det højeste siden midten af 2010.
Selve capesize-indekset steg 224 point eller 5,1 procent til 4.608, og det er en ny top siden 12. maj. Den gennemsnitlige daglige indtjening for capesizes, der transporterer 150.000 tons jernmalm og kulfragt, steg 1.863 USD til 38.217 USD.
En af årsagerne til prishoppet er trængsel i kinesiske havne, som er forværret efter lukning af en containerterminal i Ningbo.
Men hvordan påvirker nye CO2-krav fragtraterne, spørger analytiker:
- Efter den stimulusinducerede stigning i efterspørgslen efter varer som jernmalm og en tilbagevenden i efterspørgslen efter kul, er et af de spørgsmål, der venter i horisonten, hvad der vil ske med efterspørgslen efter disse varer, når kravet om lavere CO2-emissioner bliver mere og mere presserende, bemærker Peter Sand, chefanalytiker for shippingforening BIMCO, i et opslag.