23948sdkhjf

IMO: Skibsejere kan fortsat begrænse ansvar

Taber et skib pludselig olie eller benzin i internationalt farvand, så har skibsejeren ansvaret for forureningsulykken, men ejeren kan begrænse sit ansvar, selv om der er begået fejl af andre som fx skibsføreren eller besætningsmedlemmer.

Det skriver Danske Rederier i en meddelelse på baggrund af en beslutning i IMO fredag.

Medlemmerne af IMO’s juridiske komité er blevet enige om en række internationale anbefalinger, som skal tydeliggøre de principper, som ligger til grund for IMO´s søretslige konventioner om ansvar og forsikring.

Det er meget positivt, mener Danske Rederier. For anbefalingerne kan nemlig afhjælpe at reglerne på området bliver tolket forskelligt, og man undgår derved de stridigheder, som kan opstå i forbindelse med udbetaling af erstatninger efter en forureningsulykke.

- Det er vigtigt, at skader, som følger af fx en olieulykke, bliver dækket gennem et internationalt ansvarssystem, hvor det er ejeren, som har ansvaret. Derudover fastholdes det nu også internationalt, at ejeren har mulighed for at begrænse sit ansvar, hvis denne ikke har handlet forsætligt eller meget groft uagtsomt. Det er rigtig vigtigt, for det betyder, at ejeren får mulighed for at tegne en forsikring til at dække skaderne. Så på den måde er både den søfarende og ejeren godt stillet, hvis uheldet er ude, siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danske Rederier.

På dagsordenen for den juridiske komite sommermøde var også de efterladte søfarendes rettigheder. Forslaget om en økonomisk fond til efterladte søfarende blev ikke vedtaget, og det er stadig de nuværende forpligtigelser, som gælder, hvor det er et flagstatsansvar, mens rettighederne fortsat er sikret gennem Maritime Labour Convention 2006. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.317