Regering og rederier ønsker mindst omfattende CO2-model i stor EU-plan
Søfarten skal også underlægges CO2-kvoter, så søfarten kan bidrage til den grønne omstilling og hjælpe med, at EU når sit klimamål. I øjeblikket bliver det diskuteret, hvor hvilke sejladser der skal være omfattet af kvoter. Langt størstedelen af rederiet Mærsks udledning sker for eksempel uden for EU's grænser, så her vil regeringen og Danske Rederiers anbefaling ikke betyde meget. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Mens flyselskaber og kraftværker er underlagt EU’s CO2-kvotesystem, har søfarten indtil videre sejlet under radaren. Men det skal der sættes en stopper for nu.
14. juli præsenterer EU-Kommissionen en plan for, hvordan EU kan nå sit klimamål om at reducere CO2-udledningen med mindst 55 procent i 2030. Her ventes søfarten at blive underlagt et kvotesystem, der skal nedbringe søfartens CO2-udledning og presse branchen til at finde flere klimavenlige løsninger.
Står det til regeringen og Danske Rederier, bør EU i første omgang vælge den mindste af tre de modeller, nemlig 1 nedenfor, som Kommissionen har sendt i høring.
- der omfatter sejladser inden for EU
- der omfatter sejladser inden for EU og halvdelen af den CO2, der er udledt på vej til eller fra en havn i EU
- er omfatter alle udledninger fra sejladser, der er udledt på vej til og fra en havn i EU
Den udmelding møder på forhånd kritik fra miljøorganistioner og flere af regeringens støttepartier.