Kortvarigt motorstop sendte 260 containere i havet
Det var et kortvarigt motorstop, der betød, at Mærsk-containerskibet ’Maersk Eindhoven’ i sidste uge tabte et større antal containere under fart i Stillehavet.
Ifølge en opdatering fra Mærsk forlyder det, at containerskibet tabte al motorkraft i en periode på mellem tre og fire minutter, mens skibet var på en position 45 sømil ud for den japanske kyst.
Det var tilsyneladende en kontrolleret nedlukning af maskineriet, der forårsagede ulykken.
”De foreløbige analyser tyder på, at lavt olietryk udløste en række sikkerhedsmekanismer, der betød en automatisk nedlukning af maskineriet. Der er dog ikke identificeret nogle defekt eller misligholdelse på systemet efterfølgende,” lyder det fra Mærsk.
Udfaldet på maskineriet var dog nok til at forårsage, at skibet kom så meget i bevægelse, at 260 containere rev sig løs og faldt over bord. Yderligere 65 containere rev sig løs, men faldt ikke i havet, lyder det fra Mærsk.
På trods af, at motorkraften blev reetableret hurtigt valgte ’Maersk Eindhoven’ alligevel at afbryde sin ruteplan og søge tilbage i havn. Skibet var ellers på vej fra Kina mod Los Angeles. Ifølge Mærsk skal skibet gennemgå et tjek og have vedligeholdt de dele af skibet, som måtte have taget skade.
Det er kun en måned siden, at Mærsk sidste tabt containere i Stillehavet.
Den 16. januar røg 750 containere over bord fra skibet ’Maersk Essen’ i det nordlige Stillehav. Dette containerskib har en kapacitet på 13.100 tyvefodscontainere (TEU).
Dette skib sejlede på samme rute som det nu uheldsramte skib.
’Maersk Essen’ forlod Xiamen i Kina den 26. december og skulle være ankommet til Los Angeles den 22. januar. Skibet opererer på TP6-ruten fra Asien til den amerikanske vestkyst.
Der har været flere hændelser i det nordlige Stillehav inden for de seneste måneder. Den 30. november mistede det ultrastore containerskib ONE Apus cirka 1800 containere.
I begyndelsen af november tabte ONE Aguila også et antal containere, der ifølge WK Websters ulykkerapport estimeres til at overstige 100.
Også rederiet MSC har mistet containere for nylig. I slutningen af januar tabte 'MSC Aries' 41 containere på vej fra Long Beach i Californien til Ningbo i Kina