23948sdkhjf

Chokopkald: Mærsk ringede fredag og sagde farvel

Opdateret kl.10.50

Mærsks farvel til København som containerhavn blev meddelt over telefonen i fredags, fortæller Copenhagen Malmö Ports CEO Barbara Scheel Agersnap til Søfart.

- CMP modtog fredag eftermiddag et telefonopkald, hvor vi af Maersk blev informeret om, at de fra 1 marts 2021 udskiber deres volumener via Kalundborg. Vi har haft et godt samarbejde med Maersk i endog meget lang tid, så vi beklager, at deres containerlast for nuværende ikke skal ekspederes via København, siger Barbara Scheel Agersnap.

Havnedirektøren fastslår, at København fortsat vil være containerhavn for Sjælland.

Havnen i København er en væsentlig komponent i ikke bare hovedstaden og dennes omegns forbrug, eksport og infrastruktur men for hele Østdanmark. CMP driver en full-service containerterminal, der er åben for alle kunder, og som ikke associeres med enkelte brands. Dette har vi senest bevist med pålidelig service under hele coronakrisen, siger hun

Hun peger på de kommende havnetunneler som en vigtig faktor i fremtiden.

- CMP finder det rigtigt, at last sejles så langt som muligt i forhold til slutbrugeren, da det er det mest miljøvenlige. Fra CMPs terminal er der desuden meget kort til motorvejen udenom København, hvilket forbedres yderligere med de kommende tunneller. Tilgængeligheden til vejnettet er en vigtig faktor, når godset skal transporteres effektivt og hurtigt, siger Barbara Scheel Agersnap.

https://www.soefart.dk/article/view/766504/naeste_klimaskridt_dfds_gor_klar_til_ammoniak

Købmandskab som strategi

Da Barbara Scheel Agersnap i 2017 overtog roret som CEO, var ledelsen allerede godt i gang med en strategiproces for de kommende år.

 - Vi lagde os fast på en strategi, som vi har givet overskriften ’Det gode Købmandskab’. Det er lige så simpelt, som det lyder, og strategien er rimelig kort, hvilket er helt med vilje, for nu handler det om at få orden i penalhuset, sagde hun i efter interview med Søfart i 2018.

Strategien, der rakte frem mod 2020, handlede ifølge direktøren den gang i høj grad om at forholde sig til de mange forandringer, der sker for øjeblikket, dels i havnesektoren og dels hos CMP’s egne kunder.

Flere fyringer på vej?

Efter at Copenhagen Malmö Port i april på grund af tab i omsætning som følge af coronapandemien varslede opsigelsen af 40 medarbejdere i Malmø, kom turen i maj til København, hvor havneselskabet varslede fyringen af 55 medarbejdere. 

I København var flere medarbejdere her til formiddag ikke bekendt med nyheden om tabet af containertrafikken fra Mærsk. 

FAKTA: Copenhagen Malmö Port

  • Copenhagen Malmö Port (CMP) er den centrale havneoperatør i Øresundsregionen og står for store dele af regionens vareforsyning. Samtidig spiller CMP en central rolle på nordisk plan som krydstogthavn og transithavn for olieprodukter.
  • CMP blev skabt gennem en fusion af havne- og terminalaktiviteter i Københavns Havn A/S og Malmö Hamn AB i 2001. Selskabet er indregistreret som et svensk aktieselskab og har hovedsæde i København.
  • Ejerkredsen bag CMP er: By & Havn (50 pct.) og Malmö Hamn AB. Bag Malmö Hamn AB står dels Malmö Kommune, dels private investorer. By & Havn, som ejes af Københavns Kommune (95 pct.) og Staten (5 pct.), ejer og udlejer arealer til CMP i Danmark. På svensk side udlejes havnearealerne af Malmö Kommune.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125