Silkeborgs rutebåde dropper diesel og skal sejle på el
Hjejle-flåden skal i løbet af de næste 4-10 år ombygges til eldrift. Det skriver Midtjyllands Avis.
Allerede til sæsonen 2021 vil den første af Hjejle-bådene, Tranen, stævne lydløst ud fra havnen i Silkeborg med batterier og en elmotor i maskinrummet - samt solceller på taget.
- Det er et stort skridt for Hjejleselskabet, men projektet ligger helt i tråd med, at vi vil tænke mere bæredygtigt, siger direktøren for Hjejleselskabet, Thomas Klostergaard, til Midtjyllands Avis.
I første omgang har Hjejleselskabet modtaget 250.000 kroner fra energiselskabet Norlys til ombygningen af Tranen. Thomas Klostergaard kan endnu ikke oplyse, hvor meget det koster at omstille skibene til eldrift.
- Men det er væsentligt dyrere at ombygge en båd end de 250.000 kroner, siger Thomas Klostergaard, til Midtjyllands Avis. Han garanterer, at renoveringen sker i respekt for historien omkring skibene.
Bådene bliver ombygget til at kunne sejle en hel dag - 7,5 timer - på el med en gennemsnitshastighed på 6,5 knob.
Thomas Klostergaard ser frem til at gøre sejladserne på Silkeborgsøerne endnu mere specielle.
- Det bliver helt fantastisk at sejle fuldstændig lydløst gennem den fantastiske natur uden, at man forurener den. Der er ingen tvivl om, at oplevelsen bliver større, siger Thomas Klostergaard til Midtjyllands Avis.
Hjejleselskabet råder over ni både. Herunder verdens ældste hjuldamper, Hjejlen fra 1861.
Bådene sejler i størstedelen af året i rutefart fra Silkeborg og Ry til Himmelbjerget.