23948sdkhjf

Nybygning får fem vipbare rotorsejl

Finske Norsepower oplyser, at de for første gang har modtaget en ordre om at installere hele fem af virksomhedens vipbare Rotor Sails på et nybygget skib, skriver gcaptain.

Vipbare rotorsejl gør det muligt at bruge dem på ruter, hvor skibene skal sejle under broer og kraftledninger.

Ifølge Norsepower er det ikke alene første gang, at hele fem rotorsejl bliver installeret på et enkelt skib. Det er også første gang, der sker til bulk carrier-segmentet, og første gang, det sker på en nybygning.

Norsepower siger, at skibet er planlagt til levering i 2021. Ejeren af ​​nybygningen er ikke oplyst.

Som Søfart tidligere har beskrevet, er Norsepowers rotorsejl en moderniseret udgave af Flettner-rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Rotorsejl hos Scandlines og Mærsk

Danske rederier forsøger sig som nogle af de første med rotorsejl.

Rotorsejlet på Scandlines’ skib 'Copenhagen', som blev klar i maj i år, var Norsepowers seneste og fjerde installation. Her lød forventningen, at det 30 meter høje rotorsejl vil nedbringe skibets CO2-udledning med fire til fem procent, uden at det påvirker skibets overfartstid.

Rotorsejl er også i brug hos Maersk Tankers, som valgte at beholde to rotorsejl på LR2-skibet 'Maersk Pelikan' efter en forsøgsperiode.

Tidligere i år blev indgået en ny aftale mellem Norsepower og Ro-Ro-operatøren SEA-CARGO om den første installation af det vipbare Rotor Sail. De 35 meter høje og fem meter brede rotorsejl, som er det største nogensinde installeret af Norsepower, vil kunne vippe til næsten vandret, når skibet skal under en bro. 

Kilde: https://gcaptain.com/newbuild-bulk-carri...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078