Mærsk og Danske Rederier i dyb skuffelse over IMO
Hverken Mærsk eller Danske Rederier lægger skjul på skuffelsen, efter at der i forrige uge var møde i den arbejdsgruppe under IMO, som skal omsætte målsætningen om at gøre shipping mere klimavenlig til konkrete initiativer.
Hele ugen igennem drøftede repræsentanter fra medlemsstaterne, hvordan man kan indrette reguleringen, så handelsskibe i fremtiden kan blive mindre klimabelastende. Uenighederne har dog været så store, at den aftale, som arbejdsgruppen nu sender videre i IMO, langt fra lever op til forventningerne.
- For Mærsk er udbyttet af ugens møde en skuffelse, siger rederiets chef for regulatory affairs Simon Bergulf i et skriftligt svar til Søfart.
Minimal indsats er for lidt
Han forklarer, at Mærsk er bekymrede over, at der ikke er nogen belønning af first movers eller skibe, der præsterer bedre end det krævede.
- IMO bevæger sig i retning af den minimale indsats for at overholde krav. Men det her skal ikke være en øvelse ud i at overholde minimumskrav. Vi skal tilskynde lederskab, der kan finde de nye brændstoffer til en branche som shipping, siger han.
I Danske Rederier forklarer Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning, at aftalen fra forrige uge indeholder en række tekniske krav, som skibene skal leve op til i 2023. Herudover er der besluttet en række operationelle krav om, hvordan man driver skibet, som dog er uden reel konsekvens, hvis ikke man lever op til de operationelle krav.
- Denne vage regulering må der tages fat på, når IMO samles virtuelt fra den 16. november i Miljøkomitéen. Her skal alle kræfter kastet ind på at opnå en regulering, der rent faktisk garanterer effektivitetsforbedringer og giver incitament til investering i og overgang til grønne brændstoffer, siger hun i en pressemeddelelse.
Måle på flåde eller enkelt skib
I aftalen er der lagt op til, at energiforbedringer skal måles på det enkelte skibs udledning, og ikke på den samlede flådes udledning. Også det vækker kritik.
- Investeringer bør fokuseres på løsninger, der kan give lav eller ingen CO2-udledning, i stedet for mindre forbedringer på hvert enkelt skib. Det sidste vil ikke føre os i den rigtige retning af nuludledning, siger Simom Bergulf.
Han advarer i øvrigt imod, at det går med reguleringen af shippings udledning af drivhusgasser, som det er gået med reguleringen af skibes brug af scrubber.
- Vi er nødt til at have en ambitiøs og håndhævelig global regulering for shipping i stedet for et kludetæppe af regionale initiativer, siger han og fortsætter:
- Der er en reel fornemmelse af travlhed, som vi alle må anerkende. Hvis den her kurs ikke bliver ændret, er der en reel risiko for ikke at leve op til IMO's strategi.
I november skal miljøkomiteen under IMO godkende oplægget til beslutning, hvorefter flere forhandlinger følger i foråret.
Læs også: IMO-arbejdsgruppe får hård kritik for lave ambitioner