23948sdkhjf

Tank-bosser langer ud efter politikere i migrant-sag

Fra flere konkurrenter møder Maersk Tankers opbakning, efter at bestyrelsesformand Robert M. Uggla har efterlyst politisk handling

Opbakningen fra Maersk Tankers' konkurrenter begynder nu at komme til udtryk, efter at det danskflagede produkttankskib 'Maersk Etienne' siden 5. august har ageret opholdssted for 27 migranter ud for Maltas kyst.

Sagen har fået international bevågenhed, da det er første gang, at bådflygtninge på Middelhavet bliver holdt ombord på et handelsskib i så lang tid. Det var den maltesiske kystvagt, som bad 'Maersk Etienne' komme de skibsbrudne migranter til undsætning omtrent 70 sømil nord for Libyens kyst den 4. august. Og imens tre af de strandede migranter har kastet sig selv overbord fra produkttankskibet – angiveligt i frustration over situationen – afviser både Danmark, Malta og Tunesien at tage imod dem. 

Det har nu fået en række maritime topchefer til tasterne. 

- Vi hæver hermed vores stemme til støtte for flygtningene og Maersk Tankers, og opfordrer myndighederne til at handle med det samme, skriver Hafnias CEO Mikael Skov på Linkedin og understreger, at hensynet til mennesker altid bør komme i første række.

- Hafnia støtter jer 100 pct. Det er tragisk at se, at både flygtninge og besætning er forladte og hjælpeløse ombord på 'Maersk Etienne'. Pligten til at hjælpe dem i nød er noget, vi går helhjertede ind for, skriver han. 

Også fra den svenske konkurrent Stena Bulk er der opbakning til Maersk Tankers. 

- Det er vigtigt, at dem i havsnød kan stole på, at andre i nærheden kommer dem til undsætning. Det er en af de fundamentale regler til søs og noget, vi som rederier aldrig ville gøre anderledes. Derfor er det meget vigtigt, at vi også kan stole på, at de relevante myndigheder tager over, når den mest akutte situation er overstået, skriver Stena Bulks CEO Erik Hånell på Linkedin og tilføjer:

- Vi går sammen med Maersk Tankers i deres bøn om øjeblikkelig handling fra de relevante myndigheder, så de 27 flygtninge ombord kan afmønstre sikkert og få den nødvendige opmærksomhed, og 'Maersk Etienne' kan fortsætte sin rejse. 

Ifølge Shippingwatch arbejder den danske regering på at lande en aftale med Tunesien om at tage imod migranterne. 

Robert M. Uggla, der både er bestyrelsesformand i Maersk Tankers og CEO i Mærsk-familiens investeringsselskab Maersk Holding, luftede i sidste uge sin frustration over situationen. 

- Det er dybt bekymrende, at myndigheder ikke har fundet en løsning på situationen for de 27 flygtninge, inklusiv en gravid kvinde – som blev reddet på specifik opfordring fra Malta og er blevet holdt på dækket på det dansk-flagede fartøj 'Maersk Etienne' i en måned under uacceptable forhold. De ignorerer deres ansvar og underminerer de evige forpligtelser i godt sømandsskab, skrev han på Linkedin.

Blandt de andre personer, som på det sociale medie erklærer deres støtte til Maersk Tankers, er Bjørn Vang Jensen med en ledende stilling i en af verdens største afskibere, Electrolux, og Frank J. Keyser, der er CEO i Ship Management V. Group.

- Imens det er godt at se den danske regering arbejde hårdt på at sikre sikkerheden for de 27 flygtninge samlet op af 'Maersk Etienne', er det med en blanding af skuffelse og frustration, at vi er vidner til situationen, skriver Frank J. Keyser. 

Læs også: Tre migranter hopper overbord fra strandet Maersk Tankers-skib

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109