Jubel over flere kvinder på maritime uddannelser hos Danske Rederier
Ikke nok med, at de maritime uddannelser i slutningen af juli kunne melde om rekordhøjt optag af studerende gennem den koordinerede tilmelding. En større og større andel af de nye studerende er også kvinder.
Det viser tal fra landets maritime skoler, og det begejstrer ikke mindst brancheorganisationen Danske Rederi, som netop har brugt kræfter på trække flere kvinder til de maritime erhverv.
De maritime uddannelser er en af grundstenene i vores indsats for at få flere kvinder til at vælge en karriere til søs. Årets optag bekræfter mig i, at det betaler sig at sætte målrettet ind for at tiltrække kvinderne, og at vi skal fortsætte indsatsen, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
På tværs af landets maritime uddannelsesinstitutioner er andelen af kvinder blandt de nye studerende gået frem – dog med en enkelt undtagelse.
Svendborg International Maritime Academy (Simac) er højdespringer blandt de maritime uddannelser. Her er andelen af nye kvindelige studerende gået fra 6,3 pct. i 2019 til 14,8 pct. i år.
Hos Maritime and Polytechnic University College (Martec) mærker man også stigende interesse fra kvinderne. 7 pct. af de nye studerende er i år kvinder mod 4,7 pct. sidste år.
Svendborg Søfartsskole har oplevet et lille fald i andelen af kvindelige studerende på HF-Søfart, som dog stadig ligger relativt højt med 23,4 pct. kvinder i år mod 25,8 pct. sidste år.
På Marstal Navigationsskole er hele 40,4 pct. af de nye studerende på HF-søfart kvinder. Sidste år var tallet 31,8 pct.
Sætter fokus på kvinder i september
Selvom der er en stigning i andelen af kvinder på de maritime skoler, er der stadig plads til flere. Ifølge Danske Rederier er det derfor en samlet maritime branche, der står bag en række arrangementer i september måned.
I løbet af september bliver der afholdt en række events og initiativer, der skal få flere kvinder til at vælge en maritim karrierevej. Det er Det Blå Danmarks fælles rekrutteringskampagne, World Careers, der står bag kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark”.
De inviterer blandt andet til to inspirationsdage i Frederikshavn og Svendborg, hvor unge kvinder kan få et indblik i de mange uddannelses- og jobmuligheder i Det Blå Danmark.
- Vi har brug for at øge talentmassen til Det Blå Danmark, og det kan vi blandt andet gøre ved at øge andelen af kvinder, siger Anne Bay Riisager, der er kampagneleder for World Careers.
- Vi kan se, at indsatsen med at tiltrække kvinder til det maritime virker, og vi ser frem til en måned med en masse inspirerende fortællinger fra kvindelige rollemodeller i Det Blå Danmark, siger hun.
Læs også: Det Blå Danmark sætter fokus på "Girl Power"