23948sdkhjf

Legendarisk redningsskib takker af

‘Esvagt Bravo’ har været helt afgørende for udviklingen af Esvagts kompetencer og sikkerhedskultur. Tidligere i år afmønstrede skibet flåden efter 39 års tro tjeneste

Da ‘Esvagt Bravo’ forlod Esvagt efter 39 års aktiv tjeneste, var det et stykke af rederiets historie, som takkede af.

– På rigtig mange områder har ‘Esvagt Bravo’ været med til at forme det Esvagt, vi kender i dag siger Esvagts Deputy Chief Executive Kristian Ole Jakobsen.

– Skibet har en meget stor aktie i udviklingen af vores sikkerhedskultur, i udformningen af vores specialdesignede FRB’er (Fast Rescue Boats) og ikke mindst vores træning i at sejle både, siger han.

Og Kristian Ole Jakobsen mener, at ’Esvagt Bravo’, der var et af de allerførste skibe i flåden, i høj grad skabt fundamentet for rederiet og formet dets kultur med et vedvarende fokus på at blive bedre.

– Når der står så stor respekt om det, Esvagt kan indenfor offshore-markedet, så er det grundlagt på præstationer som f.eks. ‘Esvagt Bravo’s redningsaktioner. Skibet og besætningerne har gjort en afgørende forskel på liv og død flere gange, siger han:

– I Esvagt siger vi ofte, at gruppe-3 skibene er fremragende lærepladser. Rigtig mange af vores søfolk har startet karrieren og lært faget ombord på de mindre skibe, siger Kristian Ole Jakobsen.

Første store redningsaktion

En stormfuld november-nat bjærgede ’Esvagt Bravo’ otte besætningsmedlemmer fra en coaster i havsnød.

Natten til den 6. november 1985 kom den engelske coaster ’Pauline S’ i alvorlige problemer i Nordsøen og udsendte et mayday.

Det var en nat med stærk storm, 14 meter høje bølger og snebyger, og den svære sø var i gang med at splitte ’Pauline S’ ad. Coasterens dæksluger var trykket ind, og vinduerne i styrehuset var knust.

’Esvagt Bravo’ modtog nødkaldet 20 sømil væk, hvor skibet lå som standby-fartøj ved Tyra W, og begav sig mod coasteren.

I det hårde vejr tog det tid at nå frem, og det var daggry, da man fik kontakt med coasterens besætning, som var klar til at forlade skibet.

Inden da havde både en dansk og en tysk redningshelikopter opgivet forsøg på at bjærge besætningen, fordi mastens rigning forhindrede adgang.

Besætning  hædret

I stedet blev det besluttet at sætte FRB’en fra ’Esvagt Bravo’ på vandet og hente coasterens otte besætningsmedlemmer. Det skete ad to omgange – og ikke uden udfordringer. Et kvindeligt besætningsmedlem turde ikke springe ned i redningsbåden, men måtte trækkes ned i båden ved benene, og coasterens kaptajn måtte hales op ad vandet, da han forfejlede sit spring ned i FRB’en.

Alle nåede efter blot 25 minutters indsats sikkert ombord på ’Esvagt Bravo’, og de tre besætningsmedlemmer i FRB’en blev efterfølgende hædret af Kronprins Frederiks Fond for ”…udvist mod og snarrådighed”.

Ifølge en af Esvagts stiftere og forhenværende direktør i rederiet, Ole Andersen, så blev redningsaktionen bemærket i branchen.

– Det blev i den grad bemærket, hvad vi kunne med de skibe. Tilliden til Esvagt er blandt andet skabt af gruppe 3-skibe som ‘Esvagt Bravo’, siger Ole Andersen.

Det var på mange måder en skelsættende begivenhed, da ‘Esvagt Bravo’ under en novemberstorm bjærgede otte besætningsmedlemmer fra coasteren ’Pauline S’ i Nordsøen. Først og fremmest for de otte, som reddede livet – men også for ESVAGT, husker Ole Andersen:

– Under de-briefingen sagde ’Esvagt Bravo’s engelske skibsassistent, Harrold, til mig: ”Ole, hvis vi bare kan få båden på vandet og op igen, så kan vi sejle i al slags vejr”. Det havde været en voldsom aktion med meget store bølger og storm, og alligevel var det sådan, han så på det. Det gjorde indtryk og bekræftede os i, at vi kunne gøre en forskel med vores både, siger Ole Andersen.

Skabte en træningskultur

November-stormen var en af mange gange, hvor ’Esvagt Bravo’ og Esvagts bådkompetencer gjorde en forskel. Gennem 39 års aktiv tjeneste har skib og besætning absolut fortjent sin hyre, både gennem skarpe aktioner og gennem påpasseligt beredskab døgnets 24 timer, året rundt.

– Vi har lært meget om redningsarbejde gennem ‘Esvagt Bravo’ og de andre gruppe-3 skibe”, siger Ole Andersen:

– Hele skibets levetid har været en lang læringskurve, hvor vi har forbedret vores træning, udviklet vores grej, ændret på proceduren og udviklet nye løsninger. Rigtig meget af det, vi har i Esvagt i dag; hele vores træningskultur og ambition om at være de bedste, er formet af skibe som ’Esvagt Bravo’, siger han.

Byggede tillid

Også kommercielt har skibet været vigtigt.

– Skibets præstationer har været fundamentet for meget af det Esvagt, vi kender i dag, vurderer Ole Andersen:

– Det blev i den grad bemærket, hvad vi kunne med de skibe. Når de i Danmark, England og Norge ved, at uanset hvad, så skal Esvagt nok få dig op – så er det en tillid, der er bygget af ’Esvagt Bravo’ og de andre gruppe 3-skibe.

Det er de præstationer, der har sikret de næste kontrakter, understreger Ole Andersen.

’Esvagt Bravo’ blev ifølge Søfartsstyrelsen skibsregister januar i år solgt til Michael Larsen i Mesinge. I det ejerskab hedder skibet nu ’Vera II’ og er hjemskrevet i Kerteminde. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219