DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører
Den danske logistikgigant DSV Panalpina går nu ind i kampen om at nå den klimamålsætning, som verdens nationer blev enige om under FN's klimatopmøde COP15 i Paris.
Det betyder, at DSV frem mod 2030 nu har som erklæret målsætning at reducere sin udledning af CO2 fra sine egne kontorer, lagerfaciliteter og køretøjer med 40 pct. i forhold til udledningen sidste år.
Det er dog underleverandører som rederier, flyselskaber og vognmænd, der står for hovedparten af de 16 mio. ton CO2, som DSV Panalpina udledte i 2019. For dem vil kravet fra DSV være en reduktion af udledningen på 30 pct.
- Med disse ambitiøse målsætninger sætter vi en langsigtet og tydelig kurs for vores klimaindsats, siger CEO Jens Bjørn Andersen i en pressemeddelelse og fortsætter:
-Vi vil være førende i branchen på dette felt, og vi ved, at det kræver en stålsat indsats fra hele vores organisation at nå vores mål, men dette er en kamp, vi skal vinde. Det er vores faste overbevisning, at bæredygtighed og langsigtet forretningsmæssig succes går hånd i hånd.
DSV henviser til, at selskabet blandt andet gør en indsats for at reducere udledningen af drivhusgasser igennem det nyligt indgåede partnerskab Mærsk, Ørsted og andre om at producere brint på en ny, stor fabrik i Danmark.
Dertil kommer, at DSV Panalpina allerede arbejder sammen med sine leverandører og kunder om at implementere smartere løsninger og vælge grønnere alternativer, når det er økonomisk muligt. Virksomheden tilbyder blandt andet sine kunder løsninger, der optimerer deres forsyningskæder, både i forhold til omkostninger og bæredygtighed, herunder konsolidering af gods og valg af optimal transporttype, rute og pakning.
Læs mere: To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg