23948sdkhjf

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Mærsk, DFDS, Ørsted, DSV, SAS og Københavns Lufthavn planlægger at bygge en omfattende brintfabrik i København, som i fremtiden skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi.

Det skriver Berlingske.

De danske selskaber, som står bag projektet, vil opføre fabrikken, der kan vise sig at blive verdens største anlæg til produktion af bæredygtige brændstoffer. Topchef i Ørsted Henrik Poulsen bekræfter planen over for Berlingske.

- Det er en sjælden begivenhed, at danske virksomheder finder sammen i et så stort konsortium som det her. Det er udtryk for, at der er en stor opgave, som skal løses, og at det vil kræve betydelige mængder af kapital og innovation, siger han til avisen.

Skal ud af laboratorier

Fabrikken skal opføres i fire faser, hvor den i første fase vil kunne levere brint til busser og lastbiler i 2023. Anden fase indeholder et elektrolysatoranlæg, hvormed det skal være muligt at producere metanol til skibsdriften og e-kerosin til luftfarten. Når fjerde og sidste fase er afsluttet i 2030, vil kapaciteten være på 1,3 GW. Det vil årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly.

I Mærsk fortæller CEO Søren Skou til Berlingske, at projektet er et vigtigt led i målsætningen om at blive et CO2-neutralt rederi i 2050.

- Det er en kæmpe stor omstilling, vi skal igennem. Det er et helt nyt energisystem, og det siger sig selv, at det er noget, som tager lang tid, fordi det er en meget stor opgave globalt set. Men hvis vi bliver ved med eksperimenter i laboratorier, sker der ikke noget, og derfor er vi nødt til at være med til at skubbe på det her, siger Søren Skou til Berlingske. 

Gennembrud for vognmænd

DSV forventer at blive blandt de første aftagere, og ifølge Danske Vognmænd (DTL) kan projektet – når og hvis det realiseres – blive gennembruddet for danske vognmænds grønne omstilling af den tunge transport.

- Det er først nu, når det tunge erhvervsliv sætter turbo på, at det for alvor kan blive til noget. Og det vil kunne omstille vejtransporten i en grad, der ikke er set før, siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, i en pressemeddelelse.

Den tunge transport er et område, der har haft svært ved at følge med den grønne omstilling i samme tempo, som andre sektorer. DTL beskriver, at el- og brintlastbiler endnu ikke er de mest konkurrencedygtige, når vognmandsvirksomhederne skal træffe beslutninger om nyanskaffelse.

Det store projekt, der altså kan blive en realitet i de kommende år, støttes også af Københavns Kommune, skriver Berlingske.

I første omgang skal der foretages en forundersøgelse af projektet. Ørsteds Henrik Poulsen fortæller til Berlingske, at projektet vil koste flere milliarder kroner. Planen er, at fabrikken skal bygges syd for København. Det kan blive Avedøre Holme eller Amager, lyder det.

Som Søfart tidligere har skrevet, er metanol blandt de tre bæredygtige brændstoffer, som Mærsk ser som gangbare i fremtiden. 

Læs mere: Stena markerer fem år med metanol-drift

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.151