DFDS rundbarberer forventninger til 2020
DFDS løfter nu sløret for, hvor hårdt corona-krisen forventes at ramme det kombinerede passager- og fragtrederi. Hvor driftsresultatet sidste år endte på 3,6 mia. kroner, kommer driften efter alt at dømme til at give et markant lavere overskud i år.
- Ebitda før særlige poster (driftsresultatet, red.) for 2020 vil sandsynligvis blive reduceret ned mod to mia. kroner. Forventningen – der er behæftet med betydelig større usikkerhed end sædvanligt – bygger på en række forudsætninger, skriver DFDS i det netop fremlagte regnskab for første kvartal i år.
De vigtigste elementer i forhold til resten af året er ifølge DFDS udviklingen i fragtmængderne og påvirkningen af passagerruternes drift og antal passagerer fra rejserestriktioner.
- Den nuværende suspendering af passageraktiviteter indebærer en betydelig økonomisk påvirkning, der vil kunne udgøre op til omkring 60 pct. af den potentielle nedgang i ebitda (driftsresultatet, red.) i 2020 sammenlignet med 2019, skriver DFDS.
Stor nedgang i april
Grundlaget for den forventede nedgang er tallene for fragtfærger og logistik i marts og april. I marts var voluminerne nede med 11 pct. i forhold til samme periode sidste år, men i april var godsmængderne på færgerne nede med 24 pct., imens logistikvoluminerne var 38 pct. lavere end i samme periode sidste år.
DFDS forventer en gradvis bedring i markederne fra juni og frem mod udgangen af året. Rederiet gør sig dog ingen forhåbninger om, at det vil blive muligt at indhente det tabte i løbet af efteråret, og forventningen er, at fragtmængderne på færgerne for hele 2020 ender med at være 15 pct. lavere end i 2019. Det samme gælder logistikmængderne.
For passagerforretningen gælder det, at den i 2019 udgjorde 16 pct. af den samlede omsætning i DFDS. Her er sommermåneder dog højsæson, og i det dugfriske regnskab løfter DFDS også sløret for, hvordan det kommer til at gå.
Ingen passagerer før august
De to af rederiets ruter, der primært henvender sig til passagerer – Oslo-København og Amsterdam-Newcastle – forventes i øjeblikket at genoptage driften i august med "en langsom, gradvis opjustering af kapaciteten". På Den Engelske Kanal, hvor fem ud af seks færger stadig sejler, men kun medtager passagerer i begrænset omfang, forventes passagertallene også at stige langsomt fra august.
Ifølge DFDS giver det på nuværende tidspunkt udelukkende mening at tale om forventninger til driftsresultatet og de investerede midler i løbet af året. I forhold til investeringerne er forventningen nu sænket yderligere til 1,6 mia. kroner, fordi leveringen af den sjette mega-ro/ro med al sandsynlighed bliver skubbet til næste år.
Som Søfart tidligere har skrevet faldt DFDS' samlede omsætning i årets første kvartal med 1,5 pct. Driftsresultatet faldt dog med 10 pct. til 610 mio. kroner, imens resultatet på bundlinjen faldt til 81 mio. kroner fra 120 mio. kroner i samme periode sidste år – et procentuelt fald på hele 32,5 pct.
Læs også: 12 ud af 50 DFDS-skibe er nu lagt op
mio. kr. | 1. kvt. 2020 | 1. kvt. 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 3813 | 3870 |
Resultat af primær drift | 310 | 377 |
Resultat før skat | 96 | 144 |
Årets resultat | 81 | 120 |
Egenkapital | 10.362 | 9042 |
Bunkerforbrug pr. sømil (g/GT/sømil) | 4,74 | 5,03 |
Antal ansatte | 8577 | 8222 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2020. |