23948sdkhjf

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Tre uger inde i nedlukningen sukker de maritime underleverandører stadig efter opgaver fra det stat og kommuner

I brancheorganisationen Danske Maritime har man nu foretaget endnu en rundspørge blandt medlemsvirksomhederne for at kaste lys over, hvor hårdt ramt branchen er.

Spørgeundersøgelsen ser både på omsætningen, antal medarbejdere og på hvilke hjælpeforanstaltninger, virksomhederne benytter sig af. Tre uger inde i nedlukningen viser effekten sig nu sort på hvidt, skriver organisationen i en pressemeddelelse. 

I forhold til omsætning har hver femte virksomhed mistet over halvdelen af sin omsætning. Andre 20 pct. har mistet mellem ti og 30 pct., og kun hver fjerde virksomhed klarer sig igennem krisen uden foreløbigt at være berørt.

Den tabte omsætning afspejler sig tydeligt i antallet af medarbejdere. Næsten halvdelen af virksomhederne har enten fyret eller hjemsendt medarbejdere, en femtedel regner med at måtte afskedige endnu flere, og mange er fortsat i tvivl.

Derfor er der brug for stor agtpågivenhed og mere action fra både Folketinget, kommunerne og EU-kommissionen, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.

- Der bliver kæmpet benhårdt i den maritime industri lige nu, og tallene er alarmerende. Hjælpepakkerne har været en velkommen håndsrækning, men det er desværre ikke nok. Det offentlige skal også bruge sin egen store flåde af skibe til at skabe ordrer, og derudover skal der rent politisk knokles på for, at vores medarbejdere i industrien igen bliver i stand til at passe deres arbejde rundt i verden, siger hun i pressemeddelelsen. 

Helt lavpraktisk peger hun blandt andet på, at er brug for kunne corona-teste rejsende montører, da de ellers i flere lande ryger direkte i karantæne ved ankomst.

Kan tabe til Asien

Foruden tæt dialog med danske myndigheder arbejder Danske Maritime på tværs af de europæiske lande gennem SEA Europe, som netop har rettet henvendelse til kommissionen for at sikre den frie bevægelighed for medarbejdere, som arbejder internationalt eller på tværs af landegrænser i EU. Et behov, der ifølge Danske Maritime gælder for både danskere, der rejser ud, og udenlandske specialister som kommer hertil.

Af brancheorganisationens rundspørge fremgår det også, at omkring hver femte virksomhed har sendt ansatte hjem med lønkompensation, at mere end hver fjerde har valgt at udskyde moms og B-skat, og at knap hver femte søger hjælp til at få dækket faste omkostninger.

- Min bekymring for branchen er bestemt ikke blevet mindre, efter jeg fik de seneste tal i hånden. Vi taler her om højt specialiserede maritime virksomheder, som lige nu er nødt til at sende yderst kompetente medarbejdere hjem på sofaen, siger Jenny Braat og tilføjer, at tilstanden er problematisk på alle måder.

- Hvis vi får svækket branchen for meget, kan vi blive overhalet inden om af særligt asiatiske lande og miste markedsandele, som vi måske aldrig vinder tilbage. Det kan koste tusindvis af arbejdspladser og skal modarbejdes på alle tænkelige måder.

Læs også: Esbjerg-leverandør frygter slag fra to fronter

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09