Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked
For tørlastrederiet Ultrabulk bød 2019 både på færre skibsdage, mindre last og lavere rater, end det var tilfældet i 2018.
Det står klart, efter at det chilensk ejede rederi med hovedkontor i Gentofte nu har offentliggjort sin årsrapport for 2019.
De gennemsnitlige fragtrater i 2019 på 9948 dollar om dagen svarer til en reduktion på 13 pct. i forhold til 2018. Ligesom i 2018 opererede Ultrabulk i gennemsnit 142 skibe i løbet af året, men de 51.521 skibsdage var 1098 færre end i 2018, og fragtmængden gik tilbage med to pct. til 53 mio. ton.
Forventer snarligt comeback
Både omsætning og overskud faldt da også marginalt, men der var 13,2 mio. dollar tilbage på bundlinjen, og der er lagt op til at udlodde ti mio. dollar til rederiets aktionærer.
Tørlast er kommet skidt fra start i 2020, hvor fragten er korn har været mindre end normalt, det samme gælder både den kinesiske og europæiske import af kul, og så har det også haltet med den brasilianske eksport af malm. Ultrabulk ser dog optimistisk på resten af året.
- Vi forventer, at charterraterne stiger i andet og tredje kvartal i takt med, at corona-virus bliver inddæmmet, den robuste verdensøkonomi kommer tilbage hjulpet på vej af kinesiske stimuli af infrastruktur og brasiliansk malmeksport, skriver rederiet i årsrapporten.
Læs også: Her er den eneste shipping-optur netop nu
mio. dollar | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 1006,6 | 1048,6 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 136,7 | 137,5 |
Resultat før skat | 14,8 | 16,1 |
Årets resultat | 13,2 | 14,6 |
Egenkapital | 158,1 | 143,5 |
Antal ansatte | 96 | 97 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |