Redning af 'Broen' er endelig
Et enigt byråd i Slagelse Kommune har nu godkendt købet af den gamle Storebælts-færge 'Broen'.
Det skriver Sn.dk.
Dermed er bevaringen af den historiske færge sikret et godt stykke ud i fremtiden. Prisen på selve færgen endte på fire mio. kroner. Dertil kommer 9,6 mio. kroner i samlede omkostninger til at få færgen bugseret fra Grenaa til Korsør og placere den tørt, højt og fast i det gamle færgeleje med en forventet levetid på 100 år.
I Korsør skal 'Broen' blandt andet danne rammer om en udstilling om forbindelsen over Storebælt, og to af de i alt 13,6 mio. kroner, som det koster at føre planerne om færgens nye tilværelse ud i livet, kommer fra fonden "Storebælts Udstillingscenter".
Selvom alle Slagelses 31 byrådsmedlemmer stemte for købet, blev der i samme forbindelse luftet bekymringer over økonomien. Det gælder både driftsomkostningerne, der er sat til en mio. kroner årligt, tilslutningen af vand, kloak og el samt etablering af jordvarme, der er sat til 300.000 kroner. Og endelig risikoen for, at færgen sætter sig i det opfyldte færgeleje.
- Jeg tror, at mange kender til, at opfyldt jord kan sætte sig. Vi har blot udtrykt bekymring for, om der nu også er tilstrækkelig garanti for, at det ikke er kommunen, der får udgifter, hvis færgen sætter sig og kommer til at så skævt, siger byrådsmedlem Knud Vincents (V) ifølge Sn.dk.
Som Søfart tidligere har skrevet, er 'Broen' bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge. En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.
Læs mere: 'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn