Esvagt opretholder besætningsskift trods udskydelser på stribe:
Rederiet Esvagt i Esbjerg fortsætter med besætningsskift, selvom andre danske rederier som Mærsk, Torm og DS Nord har meldt ud, at de har lukket midlertidigt ned for besætningsskift.
- Som en af de få har vi egne besætningsskifteskibe. Vi har to skibe, der sejler rundt og skifter besætninger på vores skibe, så vores skibe bliver på lokationen. Indtil nu har vi i hvert fald kunnet opretholde vores besætningsskift, siger Kristian Ole Jakobsen, der er viceadministrerende direktør i Esvagt.
- Vi har ikke rigtigt problemer med at få nye besætningsmedlemmer ud til skibene. Der har selvfølgelig været nogle restriktioner, fordi vi også arbejder i for eksempel England, Holland, Belgien og Norge, tilføjer han.
Kristian Ole Jakobsen forklarer, at Esvagt som mange andre har taget en masse forholdsregler og udarbejdet en helt ny procedure for, hvordan man opholder sig, tager hensyn til hinanden og får sprittet sine hænder.
- Det er sket i takt med, at coronavirussen har udviklet sig globalt og i de lande, vi arbejder i, og i takt med, at statsminister Mette Frederiksen (S) så sent som i går præsenterede nye retningslinjer for, hvordan vi alle skal forholde os (forbuddet mod at være mere end ti mennesker samlet på et offentligt sted, red.). Vi har taget alle forholdsregler for, hvordan man skal forholde sig, både til søs og på land, siger Kristian Ole Jakobsen og tilføjer:
- Det er selvfølgelig ikke til at sige, hvordan fremtiden ser ud, men vi har planer for, hvordan vi forventer at kunne fortsætte driften.
Esvagt har en del polske besætningsmedlemmer, som skal ud på rederiets skibe. Og de kan godt nå at komme frem, selvom den danske grænse er lukket, fordi de har et "anerkendelsesværdigt formål" og skal arbejde i Danmark, fortæller den næstkommanderende i Esvagt.
- Så kommer de ud på de skibe, hvis besætning skal skiftes. De vil selvfølgelig komme til at skulle bruge lidt mere tid på at komme over grænserne, end de plejer, siger Kristian Ole Jakobsen.
Esvagt er ifølge Kristian Ole Jakobsen i tæt dialog med kunderne og føler også en stærk forpligtelse i forhold til at fortsætte driften.
- Vi har to forretningsområder. Det ene er at sikre vores standby-skibe, beredskabsskibe, til olie- og gasinstallationer, som også er en vigtig del af energikæden i Danmark. Derfor føler vi også en forpligtelse til at kunne fortsætte driften, så vi fortsat kan få råstoffer til forsyning af Danmarks energisektor, siger Kristian Ole Jakobsen og fortsætter:
- Det andet forretningsområde er vores offshore wind-skibe, som servicerer havvindmølleparker. Der har vi gjort en masse tiltag på skibene, hvor vi mindst har to meter afstand mellem folkene på skibene. Der bliver spist på skift, og vi sørger for, at der ikke er flere ombord, end at vi kan opretholde driften, siger den viceadministrerende direktør.
Virksomheden tager sine forholdsregler i forhold til at mindske risikoen for smitte. Normalt er der cirka 75 ansatte på Esvagts kontor, og i alt er de omkring 1100 ansatte. I dag er der kun én person fra hver afdeling til stede på kontoret. Resten arbejder hjemmefra, oplyser Kristian Ole Jakobsen.
Der er også foretaget forebyggende tiltag på Esvagts to værksteder.
- Det ene værksted servicerer vores små både, der hænger på skibene, og det andet tager sig af logistik og modtager varer og pakker og sender til skibene. Vi har inddelt de ansatte på værkstederne i hold, så de ansatte arbejder forskudt af hinanden. De ansatte arbejder hver anden dag, så de ikke alle sammen arbejder samtidig. Det gør vi også for at kunne opretholde driften, siger Kristian Ole Jakobsen.
Det er ifølge Kristian Ole Jakobsen vigtigt at tage situationen alvorligt. Og personligt er han glad for, at virksomheden ifølge ham gør de nødvendige tiltag.
- Det her er jo en helt ekstraordinær situation, som jeg i hvert fald ikke har oplevet i min tid i branchen. Jeg synes, vi gør alle de rigtige ting, og at den danske regering har gjort alle de rigtige og fornuftige tiltag. Jeg håber virkelig, at vi får styr på situationen meget, meget hurtigt, for ellers kan det jo udvikle sig endnu værre end det, vi ser nu, siger han.
Esvagt får desuden vejledning af flere rederiforeninger.
- Vi har en meget tæt dialog med Danske Rederier og den norske rederiforening, så vi forsøger at hjælpe hinanden i branchen og få gode råd, siger Kristian Ole Jakobsen.