Aalborg Havn hæver de intermodale ambitioner
Efter at brugen af enkeltvogne på Aalborg Havn forventes at stige med 75 pct. i år sammenlignet med 2018, opjusterer DB Cargo Scandinavia nu antallet af afgange for at kunne følge med efterspørgslen.
Det skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.
Allerede fra starten af næste år vil antallet af ugentlige afgange gå fra to til tre, og ifølge commercial manager hos Aalborg Havn Logistik, Rasmus Munk Kolind, skyldes den udvikling, at der er flere virksomheder, som har fået øjnene op for jernbanens mange muligheder:
- Virksomhederne i det nordjyske er begyndt at se jernbanen som et seriøst alternativ til landevejstransport og i nogle tilfælde endda også søtransport. Det har skabt og skaber fortsat et øget transportbehov, og netop derfor er det en nødvendighed med flere afgange, således vi kan tilbyde virksomhederne en hurtig, effektiv og mere miljøvenlig transport af gods til og fra Aalborg havn, når de har brug for det, siger han i meddelelsen.
Ifølge Ramus Munk Kolind er det afgørende at sikre flere afgange, hvis godsbanen skal gøres til et troværdigt alternativ til transport på landevej.
- Faktisk forventer vi, at den stigende efterspørgsel på transport vil føre til, at vi i løbet af næste år skal justere med endnu mere frekvens, og forhåbentlig går det så godt, at vi kan arbejde hen imod en daglig afgang til og fra DB Cargo Scandinavia’s nordjyske jernbanehub på Aalborg havn, siger han og tilføjer, at en daglig afgang er den klare målsætning.
Rasmus Munk Kolind bemærker desuden, at væksten på godsbanetrafikken løbende skærper kravene til infrastrukturen. Derfor er Aalborg Havn klar til at investere i yderligere faciliteter, der kan gøre det endnu mere attraktivt for havnens virksomheder at benytte godsbanen.
- En god infrastruktur er en forudsætning for, at logistikken virker, og det gælder ikke kun kapacitet på skinnerne, men også mulighederne for at benytte sig af f.eks. lagerfaciliteter m.m. Derfor udvider vi også løbende vores faciliteter og setup omkring godsbanen, siger Rasmus Munk Kolind.
Senest har Aalborg Havn i forbindelse med en plan om en udvidelse af multiterminalen besluttet at opgradere terminalens jernbanespor med rillespor samt et større terminalområde omkring den eksisterende multiterminal, hvilket giver bedre muligheder for at håndtere løst gods.
Muligheden for at sende laster ned til 25 ton ud i Europa med tog fra Aalborg Havn har eksisteret siden 2017.
Læs mere: Aalborg Havn koblet på gigantisk skinnenetværk