Mærsk er med på at begrænse motorkraft
I fremtiden skal der være grænser for motorkraften i handelsskibe. Sådan lyder et forslag fra Bimco op mod IMO-topmødet i London, der begynder i slutningen af næste uge.
Forslaget skal ifølge Bimco sørge for, at de reduktioner i udledningen af CO2 fra shippingsektoren, som allerede er opnået ved at sætte hastigheden ned, bliver fastholdt.
Forslaget udspringer af, at blandt andre Mærsk har været bannerfører imod et tidligere forslag om at sætte en grænse for, hvor hurtigt skibe må sejle. Formålet med hastighedsgrænsen skulle være at reducere udledningen af CO2, men sådan en grænse vil ifølge Mærsk straffe de rederier, der i forvejen har lagt en stor indsats i at energioptimere operationen.
Forslaget om at begrænse skibenes motorkraft falder dog i anderledes god jord.
- Mærsk støtter princippet om at indføre tiltag til at begrænse effekten og har tiltro til, at IMO kan finde den præcise metode til at definere vigtige, fakta-baserede grænser, siger Mærsk i en skriftlig udtalelse til Søfart.
Belønner effektiv tonnage
Ifølge Mærsk er der to gode grunde til at gå i retning af en effektgrænse frem for en hastighedsgrænse.
- I princippet vil et fokus på effekt i stedet for hastighed først og fremmest hjælpe med at opnå de mål for CO2-reduktion, der er fastsat i IMO. For det andet vil det belønne de mest effektive skibe. Sidst, men ikke mindst, vil det intensivere den nødvendige innovation inden for CO2-neutrale fremdriftsformer, der er nødvendige for at gøre shippingbranchen helt emissionsfri, skriver Mærsk.
Ifølge Bimco er der desuden ikke tale om eksakt videnskab, når man forsøger at måle et skibs hastighed. Derfor har man været på jagt efter alternativer til hastighedsgrænsen. Fordelen ved en effektgrænse er ifølge Bimco, at skibets effekt kan måles nøjagtigt, og så har begrænsningen en tæt sammenhæng med en begrænsning af et skibs hastighed.
- Imens det er bydende nødvendigt at sikre, at reduktionen i drivhusgasudledningerne fra slower steaming bliver fastholdt, er det også vigtigt, at skibsejere er motiverede til at innovere, siger Lars Robert Pedersen, Bimcos vicegeneralsekretær, i en pressemeddelelse.
En grænse for skibes motorkraft har allerede været foreslået af Japan. Bimco anbefaler, at en effektgrænse skal fastsættes for hver enkelt sektor i shipping ud fra en antaget effekt i et gennemsnitligt skib, der sejler med en gennemsnitlig hastighed for handel.
Læs også: IMO-krav om slow steaming foreslået af miljø-organisation