Norden sætter ind mod CO2-udledninger
Rederiet opretter en ny afdeling, der skal lede indsatsen med at nedbringe CO2-udledningerne fra rederiets skibe
Den nye funktion skal accelerere rederiets udvikling af CO2-neutral transport til kunder og samle bidrag fra hele organisationen i en fælles og effektiv indsats, fremgår det.
Norden er ifølge meddelelsen opsat på at tage en førende rolle i nedbringelsen af CO2-udledninger i shipping-industrien for at nå det ambitiøse mål sat af FN’s International Maritime Organisation (IMO) om mindst en halvering af sektorens udledning af drivhusgasser i 2050.
- Vi vil yderligere forstærke vores indsats for at lede shipping-industrien mod en renere fremtid og tilbyde vores kunder CO2-neutral transport. Vi er nået langt ved at øge vores brændstofseffektivitet, men der er behov for initiativer som eksempelvis at teste nyt CO2-neutralt brændstof for at nå målsætningerne, siger adm. direktør Jan Rindbo med henvisning til verdens første kommercielle testsejlads 100 pct. på CO2-neutralt biobrændstof udført af Norden.
Den nye funktion vil blive varetaget af Henrik Røjel, der kommer fra en stilling som Senior Performance Manager i Nordens Fuel Efficiency afdeling, som han har været med til at etablere.
I den nye funktion skal han lede Nordens dagsorden indenfor nedbringelsen af CO2-udledninger og accelerere indsatsen i udviklingen af CO2-neutral transport til Nordens kunder og sikre, at alle initiativer vedrørende nedbringelse af CO2-udledninger bliver koordineret og prioriteret.
- Min ambition er at arbejde for at gøre en forskel. Jeg ser frem til at kunne trække på den store viden og erfaring i hele virksomheden og lede Norden fremad og samarbejde med industrien om at skabe reelle og varige resultater, siger Henrik Røjel.
Indsatsen for at nedbringe CO2-udledninger er centreret omkring projekter på kort og mellemlang sigt og vil som hidtil trække på ekspertviden internt i organisationen.
FAKTA: Nordens klimamål
Norden bakker op om IMO’s mål for reduktion af drivhusgasser: en relativ reduktion på 40 pct. i 2030 og en absolut reduktion på 50 pct. i 2050.
Norden mener, at disse reduktioner kun kan opnås ved en kombination af øget brændstofseffektivitet og klimavenlige brændstoffer/klimavenlig fremdrift af skibe.
Reduktion af CO2-udledninger er højt prioriteret hos Norden og er i tråd med selskabets CSR-strategi og FN’s Verdensmål nr. 9 med fokus på opbygning af robust og bæredygtig infrastruktur.
Norden bakker op om IMO’s mål for reduktion af drivhusgasser: en relativ reduktion på 40 pct. i 2030 og en absolut reduktion på 50 pct. i 2050.
Norden mener, at disse reduktioner kun kan opnås ved en kombination af øget brændstofseffektivitet og klimavenlige brændstoffer/klimavenlig fremdrift af skibe.
Reduktion af CO2-udledninger er højt prioriteret hos Norden og er i tråd med selskabets CSR-strategi og FN’s Verdensmål nr. 9 med fokus på opbygning af robust og bæredygtig infrastruktur.