NGO advarer om farlig ophugning af flyderigge fra Nordsøen
Siden olieprisens bratte fald i 2014 er omtrent 200 flyderigge blevet ophugget, og heraf er 40 pct. endt på strandene i det sydøstlige Asien.
Det globale overudbud af flyderigge presser stadig de ældste rigge ud af markedet, og NGO'en Shipbreaking Platform advarer nu imod, at også flyderigge fra Nordsøen ender som trusler mod miljø og arbejdere under kummerlige forhold på strandene i Indien, Pakistan og Bangladesh.
Bekymringen udspringer af en ny rapport, som Shipbreaking Platform har udgivet med støtte fra den norske pensionsfond KLP. Her håber CEO Håvard Gulbrandsen, at rapporten vil være med til at skabe opmærksomhed omkring den relativt jomfruelige problemstilling.
- Olie- og gasindustrien i Nordsøen er kendt for at operere med høje tekniske standarder og et stærkt fokus på helbred, sikkerhed og miljø (HSE). Og mens skrotning af faste installationer er underlagt streng regulering, er situationen for flyderigge bekymrende, skriver han i et forord i rapporten.
Forskellen ligger i, at de flydende offshoreenheder bliver sidestillet med fartøjer. Derfor er de ikke underlagt strengere krav til ophug end handelsskibe.
- Som en stor investor i norske selskaber samt selskaber uden for Norge, som opererer i Nordsøen, er det vores moralske og finansielle forpligtelse af sikre bæredygtig og forsvarlig forretningsførelse, skriver Håvard Gulbrandsen.
Indtil videre er der blot rapporteret om et enkelt tilfælde, hvor tonnage fra olie- eller gasproduktion i Nordsøen er endt på en asiatisk strand. Det gælder FPSO'en 'North Sea Producer', som tidligere gik under navnet 'Dagmar Maersk'. Fartøjet var ejet i et joint venture mellem Mærsk og brasilianske Odebrecht, og ved at oplyse Nigeria som næste destination for fartøjets operation, fik det lov til at forlade engelsk farvand.
'North Sea Producer' blev i stedet bugseret forbi Nigeria og direkte syd om afrika til Bangladesh.
Læs mere: NGO: Mærsk gav falske oplysninger ved salg af ’North Sea Producer’