Dansk CTV-rederi rammer økonomisk monsterbølge
Et økonomisk uvejr af de helt store har ramt det danske offshore-rederi KEM Offshore.
Rederiet gjorde sig positivt bemærket for omtrent 15 år siden, da det som et af de første slog sig ned på at transportere mandskab ud til vindmølleparker. Siden er konkurrencen på markedet blevet skærpet markant, og efter et par ualmindeligt hårde år er der nu tvivl om, hvorvidt rederiet kan fortsætte.
Som det fremgår af det seneste årsregnskab for rederiet, er gælden nu markant højere end værdien af de otte fartøjer i flåden. Som følge af den pressede konkurrencesituation har KEM Offshore valgt at nedskrive værdien af den samlede flåde med 21,2 mio. kroner, så den nu er bogført til en værdi af 62,2 mio. kroner.
Gælden er imidlertid på 81,6 mio. kroner. Efter en såkaldt reklassificering er hele gælden nu at betegne som langsigtet, og der er ikke noget af gælden, der forfalder i løbet af i år. Dermed bliver der ikke problemer med likviditeten i år, skriver ledelsen i regnskabet.
Men om fem måneders tid venter der som bekendt endnu et år, og i sin beretning beskriver rederiet sin finansielle situation som følger:
- Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet.
Ville gerne sælge skibe
Det fremgår også af regnskabet, at der har været forsøg på at sælge ud af flåden. En af de store knaster for KEM Offshore opstod, da en lempelse af reglerne fra Søfartsstyrelsen gjorde det praktisk muligt at transportere 24 mølleteknikere ad gangen i stedet for 12 teknikere, som alle KEM's fartøjer ellers var bygget til. Det gjorde med ét KEM Offshores flåde langt mindre konkurrencedygtig.
Siden da er rederiets to største fartøjer, 'KEM 1' og 'KEM 2' fra 2015, blevet ombygget, så også de kan tage 24 teknikere. Alligevel har de indkomne bud på flåden været så lave, at rederiet sammen med sin bank har besluttet at beholde skibene.
Det fremgår ikke nøjagtigt af regnskabet, hvad tilbudene har været. Der står dog, at ledelsens skøn på genindvindingsværdien af selskabets anlægsaktiver – det vil primært sige fartøjerne – udgør 50,6 mio. kroner. Og at ledelsen skøn er baseret på de modtagne tilbud på køb af skibene.
Har brug for pengemand
I regnskabet tager revisoren forbehold for den fortsatte drift i selskabet. Revisoren henviser dog til ledelesens syn på rederiets fremtid. En fremtid, der efter alt at dømme afhænger af, om det lykkes at finde en investor.
- Der er udarbejdet salgsmateriale og involveret eksterne rådgivere i processen med gennemførsel af rekapitaliseringsplanen, og ledelsen forventer, at denne vil falde positivt ud for selskabet. Dette kombineret med, at årets likviditetsbehov ud fra selskabets budgetter er sikret inden for de nuværende aftalte kreditrammer og at pengeinstituttet har tilkendegivet opbakning til de lagte budgetter medfører, at ledelsen har aflagt årsregnskabet med fortsat drift for øje, står der i regnskabet.
Søfart har været i kontakt med KEM Offshores adm. direktør og medejer Orla S. Møller. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar inden deadline for denne artikel.
Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber
mio. kr. | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 27,0 | 15,8 |
Af- og nedskrivninger | -26,1 | -6,6 |
Driftsresultat | -18,0 | -5,4 |
Årets resultat | -20,9 | -12,2 |
Egenkapital | -24,1 | -3,2 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018. |