23948sdkhjf

Svensk studie retter kraftig kritik af scrubbere

Vaskevand fra scrubbere går ud over livsvigtige funktioner hos små organismer i havet, konkluderer IVL Svenska Miljöinstitutet

Åbne scrubbere som løsning på IMO's kommende svovlkrav bliver nu endnu engang udsat for hård kritik. 

Denne gang kommer kritikken fra IVL Svenska Miljöinstitutet. 

- At skabe nye miljøproblemer på den her måde, som man har gjort ved at tillade denne form for rensningsteknologi, er forkert ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Hulda Winnes, projektleder og forsker hos IVL Svenska Miljöinstitutet, i en pressemeddelelse.

Hun fortsætter:

- Der er ikke lavet grundige miljøstudier, inden reglerne blev vedtaget. Med scrubbere, i særdeleshed de lukkede, flytter vi bare rundt på forureningen. 

I de forsøg, som IVL har gennemført, er et antal havorganismer blevet udsat for scrubbervand i forskellige koncentrationer. Forsøgene, der er udført i samarbejde med det norske polarinstitut, viste negative konsekvenser for livsvigtige funktioner hos flere af de udsatte organismer. 

Mest påvirkelig var vandloppen, der ifølge IVL er en central del af fødekæden.

- Selv lave koncentrationer af både ubehandlet vand fra åbne scrubbersystemer og behandlet vand fra lukkede systemer forårsagede negative konsekvenser hos organismerne, skriver IVL i pressemeddelelsen. 

Forskerne påpeger, at et enkelt fartøj, der sejler på HFO og bruger scrubber til at vaske svovl ud af udstødningen, ikke påvirker havmiljøet i stor udstrækning. Problemet opstår på tungt trafikerede ruter som sejlrender, havne og flodmundinger. 

- Flere af disse urenheder bliver nedbrudt relativt hurtigt, men er samtidig akut giftige. Når havmiljøet uafbrudt udsættes for scrubbervand fra nye fartøjer, bliver den akutte gift vedvarende. Jeg ser en stor risiko for, at biodiversiteten kommer til at formindskes på grund af scrubber-teknologien, siger Kerstin Magnusson, maritim økotoxikolog på IVL og medforfatter til rapporten. 

I takt med, at IMO's krav om maksimalt 0,5 pct. svovl i brændstoffet nærmer sig ikrafttrædelse, bliver der produceret scrubbersystemer i stor stil til handelsflåden. Flere myndigheder, blandt andre havnen i Singapore, har dog meldt ud, at man ikke vil tillade brugen af åbne scrubbere i sit farvand. 

Læs også: Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125