23948sdkhjf

Mærsks milliardsats på Maasvlakte II slår fejl

Mærsk har brugt milliarder på effektivisering i sin havnedivision uden gevinst, skriver Finans

Mærsks strategi om at investere milliarder af kroner i nyerobotter for at sætte fart på sine havneterminaler knirker i fundamentet.

Det skriver Finans.

Stik mod forventningen har det vist sig, at fuldautomatiserede terminaler er langt mindre produktive end dem, der er fuldt bemandede med havnearbejdere. Det sår alvorlig tvivl om APM Terminals’ muligheder for at effektivisere og forbedre lønsomheden via robotteknologi.

-Det er en myte, at automatiserede terminaler på magisk vis kan flytte flere containere på kortere tid. I realiteten ender de fleste faktisk med at være langsommere end en manuel terminal, siger Neil Davidson, havneanalytiker hos den maritime analysevirksomhed Drewry, til Finans.

Han bakkes op af en undersøgelse fra konsulentkoncernen McKinsey.

Konklusionen gælder også for Mærsks topmoderne og fuldautomatiserede havneterminal Maasvlakte II til knap fire mia. kroner. Tanken var ellers, at terminalen i Rotterdam som et storstilet pilotprojekt skal være model for fremtidens terminaler i APM Terminals. I 2015 lovede koncernen, at den nye terminal skulle give kunderne 40 pct. øget produktivitet takket være automatisering.

Men Maasvlakte II flytter kun 25 containere pr. kran pr. time fra skibet til havnen. Til sammenligning flytter APM Terminals anden terminal i Rotterdam, APMTR, som ikke er automatiseret, 30-33 containere pr. kran pr. time ifølge fagforeningen og kan komme helt op på 40.

Læs også: Aarhus vokser som nordatlantisk containerhub

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11