'Helge Ingstad' fremme ved Semco Maritime
Sidst på formiddagen i går nåede den havarerede norske fregat 'Helge Ingstad' frem til det sted, hvor den skal hæves det sidste stykke op af vandet.
Stedet er Semco Maritime's værftsfaciliteter på Hanøytangen, som ligger 15 sømil fra Hjeltefjorden, hvor 'Helge Ingstad' forliste den 8. november 2018. Slæbet, der foregik ved at koble to flydekraner og fregatten sammen til én enhed, tog 13 timer.
- Flytningen til Hanøytangen har været en succes. Operationsmæssigt med tanke på dønninger var det en rigtig god beslutning at tage til Hanøytangen i stedet for at hæve på havaristedet, siger bjærgningsleder Anders Penna fra BOA, der leder hævningsoperationen, i en opdatering fra det norske Forsvaret.
Læs mere: Overblik: Årets mest spektakulære kollision
Risiko for udslip
De ustabile vejrforhold ved havaristedet er da også en stor del af forklaringen på, hvorfor det har taget mere end tre måneder at hæve fregatten, der forliste efter en kollision med aframax-tankskibet 'Sola TS'.
Dykkere har skullet fæstne wirer til skroget, og frygten for, at havaristen skulle flytte på sig i bølger, blæst og strøm, har efterladt relativt få vejrvinduer til arbejdet. Og fordi selve hævningen skal ske helt synkront af to flydekraner med hver to kraner, kræver operationen rolig sø.
Iføge Anders Penna vil hævningen være meget mere simpel at udføre ved Hanøytangen. Når 'Helge Ingstad' ikke tidligere er blevet flyttet dertil, hænger det sammen med risikoen for udslip.
- Når man skal fragte et så stort havareret fartøj over en sådan distance, er der stor risiko for udslip af blandt andet olie. En fjerdedel inde i operationen gik det op for os, at risikoen for udslip var meget mindre, end vi først troede. At slæbe 'Helge Ingstad' til Hanøytangen har derfor været en rigtig god plan B, men det ville ikke have været nogen god plan A, siger han ifølge Forsvaret.
Der har dog ikke været tegn på udslip i løbet af slæbet.
Luftlommer ombord
Hævningen fortsatte torsdag eftermiddag. Forventningen er, at havaristen vil være på plads i flådebasen Haakonvern i løbet af søndag den 3. marts.
Selvom langt det meste af fregatten har ligget under vand, tyder noget på, at ikke alle de 500 rum i fartøjet har været fyldte med vand.
- Da vi løftede, tydede fartøjets vægt på, at der er en del hundrede ton opdrift. Det kan tyde på luftlommer i 'Helge Ingstad', siger Anders Penna.
Læs også: Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision