Bosætning kontra miljø på borgermøde om hurtigfærge
Spørgsmålet om Samsø bør have en dieseldrevet hurtigfærge, der forbruger langt mere fossilt brændstof per passager end en konventionel færge, kom til at fylde på et borgermøde på Samsø i går aftes.
Her var spørgsmålet om, hvorvidt Samsø Kommune skal investere 30- 40 mio. kr. i en nybygget hurtigfærge til brug mellem Sælvig og Aarhus centrum på dagsordenen.
De to positioner i debatten kom ifølge TV2 Østjylland til at være, på den ene side, fordelen i forhold til bosætning på øen ved en direkte og hurtig pendlerforbindelse til Aarhus – og på den anden side, problemet for Samsø, der slår sig op på en grøn profil, ved at investere i en hurtigfærgerute.
- Jeg tror, der er et kæmpe potentiale i forbindelsen til Aarhus, og det er bydende nødvendigt for vores fremtid, at vi kobler os på Aarhus, der er i rivende udvikling, udtalte Samsøs borgmester Marcel Meijer til TV2 Østjylland.
Imod grøn profil
Og som repræsentant for den anden fløj af debatten påpegede kommunalbestyrelsesmedlem i Samsø Kommune for Det Konservative Folkeparti, Per Urban Olsen, det paradoksale i projektet overfor TV2 Østjylland:
- Vi har i mange år arbejdet hen imod et fossilfrit samfund. Nu gør vi det stik modsatte. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Vi har markedsført os som det gode eksempel i mange år.
Samsø Kommune udsendte november sidste år et EU-udbud med assistance fra OSK-Ship Tech på bygningen af en 300 passagers hurtigfærge baseret på et velafprøvet design. Det har kommunen nu fået to konkrete tilbud ind på fra henholdsvis Incat Crowther og Damen.
Ifølge udbuddet skal hurtigfærgen have en servicefart på 25 knob og en maksfart på 30 knob til en overfartstid på 60 minutter. Udover den nævnte passagerkapacitet skal der også kunne medtages 75 cykler.
Det er planen, at hurtigfærge-ruten skal drives i samme helt kommunale regi som Samsø Kommunes LNG-drevne konventionelle færge ’Prinsesse Isabella’ mellem Sælvig og Hou.
Læs også: Samsø modtager to bud på ny Aarhus-færge