Brancheorganisationer: Kolding Kommune bryder loven i havnesag
Både Dansk Industri og brancheforeningen Danske Havnevirksomheder bakker op om virksomhederne på Kolding Havn og kalder kommunens beslutning om at lukke erhvervshavnen ulovlig
Brancheforeningen, der formelt er part i sagen, har derfor klaget til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at få beslutningen erklæret ugyldig, skriver DI i en pressemeddelelse.
Byrådet i Kolding besluttede i november at nedlægge hele erhvervshavnen for at give plads til boliger, når de nuværende lejekontrakter udløber. Beslutningen skete efter en kort proces og uden nærmere konsekvensanalyser, planlægning eller høring, påpeger DI.
- I havneloven står der, at havnearealer skal prioriteres anvendt til erhvervsmæssige aktiviteter, der understøtter søtransport. Derfor er det i strid med loven, når byrådet beslutter at nedlægge erhvervshavnen, mener Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.
- Byrådet i Kolding har efter vores opfattelse overtrådt både havneloven og forvaltningsloven i sin iver efter at lukke en ellers velfungerende erhvervshavn, tilføjer han og fortsætter:
- Det er en ulykkelig beslutning for de virksomheder, som er afhængige af havnen. Men man skal også have blik for, at havnene har en samfundsmæssig betydning, der rækker langt ud over kommunegrænsen. De er en vigtig del af vores nationale infrastruktur, og hvis de bare kan nedlægges af den enkelte kommune, så truer det hele Danmarks forsyningssikkerhed.
Har klaget over beslutning
Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder er en del af DI Transport og organiserer de private virksomheder, der driver forretning i de danske erhvervshavne. Det er brancheforeningen, som har klaget til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen over byrådets beslutning.
- Byrådet er ifølge havneloven forpligtet til at varetage havnens interesse, og det gør man ikke ved at nedlægge den. Desuden skal man ved så indgribende beslutninger høre de parter, som bliver påvirket af beslutningerne. Det siger forvaltningsloven, men heller ikke det, har byrådet gjort. Derfor mener vi, at beslutningen bør erklæres ugyldig, siger Klaus G. Andersen, formand for Danske Havnevirksomheder og adm. direktør i Fredericia Shipping A/S.
Det er ikke kun virksomhederne på Kolding Havn, der bliver berørt at Kolding Byråds beslutning. Havnevirksomheder i resten af landet er ifølge DI også blevet mere usikre.
- Hvis byrådene bare kan trække tæppet væk under virksomhederne og den nationale havneinfrastruktur, så vil det påvirke alle havnevirksomheders mulighed for at opnå finansiering, og det vil gøre det dyrere at drive vores forretning. Dermed bliver transporterne dyrere for resten af dansk erhvervsliv og samfund, siger Klaus G. Andersen.
Koldings borgmester Jørn Pedersen har over for Søfart afvist, at byrådet har truffet en ulovlig beslutning.
- Vi har ikke truffet nogen planbeslutning, men en politisk princip beslutning. Økonomiudvalgets indstilling blev godkendt med 21 stemmer for og 1 stemme imod, således at forvaltningen udarbejder og fremlægger en procesplan for, hvorledes aftalens hovedpunkter kan gennemføres inden for lovens rammer, siger borgmesteren og fortsætter:
- Det vil sige, at vi ikke har ændret nogen planmæssige forudsætninger endnu eller andre ting. Det er jo netop den proces, der skal beskrives af forvaltningen, og så kommer blandt andet høringer og alt det andet, som også skal gøres, lyder det fra Jørn Pedersen.