Politikere vil tvinge transport over på skibe
Det er både miljøsvineri og en trafikal belastning, når op mod 30 store lastbiler dagligt kører flis fra Hundested Havn til Forsyning Helsingør – særligt fordi skibene sejler lige forbi Helsingør.
Det mener miljøordfører i Folketinget Øjvind Vilsholm (EL) og byrådsmedlem i Halsnæs Kommune Thue Lundgaard (EL), som vil sætte en stopper for flistransporterne på landevejen mellem de to byer.
Det skriver Frederiksborg Amts Avis, efter at Helsingør Kraftvarmeværk er begyndt at bruge flis. Der er indgået aftaler med tre leverandører, der skal sikre forsyningen af 110.000 ton flis om året fra både Danmark, Norden og Baltikum.
Imens en del af leverancerne bliver sejlet til Helsingør Havn og kørt de sidste kilometer til værket med lastbil, bliver andre leverancer lodset i Hundested og kørt 52 km med lastbil til Helsingør.
- Miljømæssigt er belastningen størst, når flisen transporteres med lastbiler. Til sammenligning er skibenes belastning meget lille, så det ville være ideelt at sejle det hele til Helsingør og losse af der i stedet, siger Øjvind Vilsholm.
Han har spurgt miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V), om den nuværende lov giver mulighed for at kræve, at en last skal lande tættest muligt på det sted, lasten skal bruges.
Jesper Schrøder, havnechef i Helsingør Havne, kan følge de to politikeres pointer. Derfor har Helsingør Havne indledt en række forsøg med at losse flisen selv. Havnechefen går dog ikke ind for et decideret lovkrav på området.
- Jeg vil hellere arbejde med hensigtserklæringer om, at flisen skal lande så tæt på forbrugskilden som muligt. For det vil give et lavere CO2-aftryk, begrænse trafikken og gøre det billigere for forbrugerne i sidste ende, siger Jesper Schrøder.
Gennemføres Enhedslistens forslag, kan det også få store konsekvenser for erhvervshavne, der er placeret yderligt på danmarkskortet.
Læs også: Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist