23948sdkhjf

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

En offentliggørelse kan fremover blive konsekvensen for et rederi, som modtager et bødeforlæg for en alvorlig overtrædelse af svovlreglerne.

Det har regeringen med opbakning fra samtlige partier i Folketinget netop besluttet med vedtagelsen af en ny lov.

Langt de fleste skibe og rederier overholder grænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovlindhold.

- Der er desværre nogle skibe, som sejler gennem dansk farvand med sort samvittighed og udleder unødigt mange svovlpartikler i den luft, vi alle sammen skal indånde. Det er noget svineri, det er forbudt, og nu kan rederiet bliver offentliggjort, hvis man ikke kan holde sig til reglerne, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at han er glad for den store opbakning fra branchen.

- Det betyder, at vi i Danmark nu kan gå forrest med en vigtig miljødagsorden, samtidig med at konkurrencen bliver mere fair mellem rederierne, siger han.

Det vil være de mest alvorlige tilfælde, hvor rederierne får bøder på over 200.000 kroner, som offentliggøres. 

Læs også: Norge optrapper indsats mod svovlsyndere

Danske Rederier bakker op om den nye mulighed for at offentliggøre svovlsynderne.

- Offentliggørelse af gentagne og forsætlige svovlsyndere i skibsfarten er et stærkt signal, som vi fuldt ud tilslutter os. Loven har ramt en fin balance, hvor det er de grove og gentagne overtrædelser, der bliver offentliggjort, og det er nu slået fast med syvtommersøm, at det ikke betaler sig at snyde og bruge ulovligt, billigt brændstof til skade for miljøet og de lovlydige rederiers konkurrenceevne, siger Danske Rederiers adm. direktør Anne H. Steffensen i pressemeddelelsen.

Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt i omegnen af 150 olieprøver fra skibe i danske havne.   

Ifølge DCE - Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.

Selve loven træder i kraft 1. januar 2019. Der skal dog udarbejdes en bekendtgørelse, før navnene kan offentliggøres. Bekendtgørelsen forventes sendt i høring i foråret og forventes at træde i kraft 1. juli 2019.

Læs også: Derfor bruger Danmark ikke droner

FAKTA - Svovlovertrædelse

  • Bøder for at overtræde svovlbekendtgørelsen spænder fra 30.000 kroner – 300.000 kroner.
  • Grænsen for svovlindhold i brændstoffet er 0,10 pct. Miljøstyrelsen indstiller en bøde på 200.000 kroner. hvis svovlindholdet er mellem 0,50 pct. og 0,99 pct. Ved 1,00 pct. og derover indstilles en bøde på 300.000 kroner.
  • Miljøstyrelsens kontrol af skibes svovlemissioner fra luften (sniffere) viser, at over 90 pct. af de skibe, der er målt på i perioden, ser ud til at overholde reglerne.
  • Svovlanalyser af olieprøver udtaget fra skibe i danske havne viser, at omkring 95 pct. af skibene overholder grænseværdien for svovl. 
  • Siden de internationale svovlregler trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078